Pappersbruk i Dalarna (Sammanfogade trådar)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

[quote=""kristofer""]Ja det är det stora rummet med högt i tak. Heter om man ska vara korrekt sodahuset, lite av hjärtat i pappersproduktionen. Gott om grönt men jag skulle inte äta det som växer där..[/quote]

Nä det är ett rätt giftigt område det där :D
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Pexter""]Nä det är ett rätt giftigt område det där :D [/quote]

Första gången jag kom in i "trägården" sade jag till Jack, som var fem meter bakom mig att "Du, här bor fanimej trollen".

Ett fullständigt otroligt ställe. Största möjliga försiktighet (obs! kuddmentalitet) rekommenderas dock.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det stället är verkligen inget man besöker i mörker. Även i dagsljus kan det gå så här:
http://28dagarsenare.se/showpost.php?p=1255&postcount=8
och så här: (samma person?)
http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... ostcount=7

Förstår allmänt inte tjusningen med mörkersmygeri faktiskt - kameror gillar ljus... och det gör ju inte ryktet bättre inför nästa besökare bland lokalbefolkningen som kan tänkas se smygerierna.

I dagsljus är det vackert. [2006]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Aseabarn""]Förstår allmänt inte tjusningen med mörkersmygeri faktiskt - kameror gillar ljus... och det gör ju inte ryktet bättre inför nästa besökare bland lokalbefolkningen som kan tänkas se smygerierna.

[2006][/quote]

Jag vet inte hur andra ser på saken eller gör, men "mörkersmygeri" sker då man har vägarna förbi något men timmen är sen och resan långväga... Inte för att det är coolt, fränt eller på något annat vis speciellt.

Självklart gör sig det mesta bäst i dagsljus alternativt skymmning/gryning :)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""MrJ""]Jag vet inte hur andra ser på saken eller gör, men "mörkersmygeri" sker då man har vägarna förbi något men timmen är sen och resan långväga... Inte för att det är coolt, fränt eller på något annat vis speciellt.

Självklart gör sig det mesta bäst i dagsljus alternativt skymmning/gryning :) [/quote]

Vi tycker naturligtvis alltid olika.
Men just fabriker av den där typen går ju från trestjärnigt farliga på dagen till rena dödsfällor i mörkret.
Beror väl i sådant fall på hur man förbereder sig, framförallt naturligtvis med belysning.
Men själv skulle jag undvika ställen som Fredriksberg eller olika sockerbruk och gruvlavar på natten. Fy fan vad mycket hål det finns på dom där ställena. Och eventuellt troll?
FH660
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 17:08

Inlägg av FH660 »

[quote=""kristofer""]Ja det är det stora rummet med högt i tak. Heter om man ska vara korrekt sodahuset, lite av hjärtat i pappersproduktionen. Gott om grönt men jag skulle inte äta det som växer där..[/quote]

Det är till och med så viktigt att de har en egen liten klubb.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jornmark""]Vi tycker naturligtvis alltid olika.
Men just fabriker av den där typen går ju från trestjärnigt farliga på dagen till rena dödsfällor i mörkret.
Beror väl i sådant fall på hur man förbereder sig, framförallt naturligtvis med belysning.
Men själv skulle jag undvika ställen som Fredriksberg eller olika sockerbruk och gruvlavar på natten. Fy fan vad mycket hål det finns på dom där ställena. Och eventuellt troll?[/quote]


Ja där håller jag med, det är ett potentiellt farligt ställe att vistas på, nattetid såsom dagtid.
Det är inte riskerna som är avgörande, det är medvetandet om dem...

Sodahuset missade jag under senaste besöket, trappen upp dit (förmodar jag?) såg inte allt för inbjudande ut.
Senast redigerad av 1 MrJ, redigerad totalt 0 gånger.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Junkman""]Verkar vara ett trevligt ställe :) . Hoppas kunna lista ut var det ligger, för ett besök med kameran![/quote]
Jag har nu oxå besökt denna underbara plats, vilket resulterade i över 200 bilder! Återkommer när jag lagt ut några av dessa på min hemsida :D .
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Junkman""]Jag har nu oxå besökt denna underbara plats, vilket resulterade i över 200 bilder! Återkommer när jag lagt ut några av dessa på min hemsida :D .[/quote]

Jag har nu lagt ut galleriet "Pappersbruket" på min hemsida http://junkman.pixbox.se 117 bilder av totalt 240! :D .
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Junkman""]Jag har nu lagt ut galleriet "Pappersbruket" på min hemsida http://junkman.pixbox.se 117 bilder av totalt 240! :D .[/quote]
Spana in nya numret av tidningen "Riksettan", repotage från detta ställe med tre stycken UE fotografer. Är det någon som känner igen dessa?
Skriv svar