Tips: fd Sun Chemical i Spånga

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Tips: fd Sun Chemical i Spånga

Inlägg av Zeb »

Hej

Jag åkte förbi fd Sun Chemical (företaget hette så när jag växte upp, byggnaden har säkert haft andra hyresgäster sedan dess) på Bromstensvägen i Spånga. Det kan eventuellt pågå nån form av ombyggnad men rent generellt så såg det förbaskat övergivet ut. Hade inte tid att stanna till och har mycket att göra just nu så jag tänkte tipsa om platsen i alla fall om nån annan är intresserad av att kolla upp det hela. Posta gärna bilder om det är öppet eller om ni får lov att komma in!

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 9641&gvH=8

Bredvid denna byggnad låg förresten en byggmarknad som hette Träskivan, men i folkmun blev det ju så klart Träsk-Ivan.

//Zeb
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Zeb""]Hej

Jag åkte förbi fd Sun Chemical (företaget hette så när jag växte upp, byggnaden har säkert haft andra hyresgäster sedan dess) på Bromstensvägen i Spånga. Det kan eventuellt pågå nån form av ombyggnad men rent generellt så såg det förbaskat övergivet ut. Hade inte tid att stanna till och har mycket att göra just nu så jag tänkte tipsa om platsen i alla fall om nån annan är intresserad av att kolla upp det hela. Posta gärna bilder om det är öppet eller om ni får lov att komma in!

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 9641&gvH=8

Bredvid denna byggnad låg förresten en byggmarknad som hette Träskivan, men i folkmun blev det ju så klart Träsk-Ivan.

//Zeb[/quote]

Har även jag lagt märke till denna byggnad, har stått sådär i över 1 år. Det pågår helt klart ingen produktion längre, dock är den ju inte övergiven och med största sannorlikhet frtf larmad även om den ser risig ut. Men vill ändå in och se vad dom gjort där inne, har ju tidigare bott i området under 17 år hehe ....
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

[quote=""rjd2""]Har även jag lagt märke till denna byggnad, har stått sådär i över 1 år. Det pågår helt klart ingen produktion längre, dock är den ju inte övergiven och med största sannorlikhet frtf larmad även om den ser risig ut. Men vill ändå in och se vad dom gjort där inne, har ju tidigare bott i området under 17 år hehe ....[/quote]

Jag är uppvuxen ett vargtjut bort så jag är också nyfiken. Jag skulle kunna kolla upp FÄ i fastighetsregistret och se om det går att arrangera nåt. Har dessvärre "häcken full"...
Senast redigerad av 1 Zeb, redigerad totalt 0 gånger.
veckodagar
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 maj 2009, 21:17

Inlägg av veckodagar »

jag var där för exakt ett år sen, då gick det inte att ta sig in.
fanns kameror och en hel del larmskyltar uppsatta.
men som sagt... ett helt år har gått, kan ha förändrats.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Zeb""]Bredvid denna byggnad låg förresten en byggmarknad som hette Träskivan, men i folkmun blev det ju så klart Träsk-Ivan.
[/quote]Vissa sammansatta ord kan bli lustiga om man läser dem fel, och har man en gång gjort det verkar det omöjligt att få ur huvudet varje gång man ser ordet.
I Sollentuna ligger en firma som på en skylt förkunnar att man säljer virkestorkar. Jag kan inte låta bli att läsa det som virke-storkar, och undrar vad storkarna virkar för något. Jodå, jag vet att man menar apparater som torkar virke, men försök att få min hjärna att släppa det...
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
glenn
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 22:51

Sv: Tips: fd Sun Chemical i Spånga

Inlägg av glenn »

För att inte tala om fis-hermans kompis - fishermans friend, så fort nån påtalade det går det inte att läsa på anant sätt än "fis-herman"

F.ö fungerar inte länken till hitta-se för mej, var intressant då jag jobbat i krokarna där för X år sen.
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Jag cyklade förbi stället för ett par månader sedan och det verkar ha trashats rejält under sommaren. Taggat även på insidan av rutorna så jag kan tänka mig hur det ser ut där inne. Även intilliggande byggnader (rester av Träsk-Ivans, kanske) var illa åtgångna. Då jag var ensam och inte beredd på äventyr försökte jag inte ta mig in eller så.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Kulturskymning""]Jag cyklade förbi stället för ett par månader sedan och det verkar ha trashats rejält under sommaren. Taggat även på insidan av rutorna så jag kan tänka mig hur det ser ut där inne. Även intilliggande byggnader (rester av Träsk-Ivans, kanske) var illa åtgångna. Då jag var ensam och inte beredd på äventyr försökte jag inte ta mig in eller så.[/quote]

Ni som bor där nere, dra dit innan det är alldeles försent och se till att ta lite bilder som ni kan visa oss. Förstod nästan att det skulle vara olarmat, är oftast det även om det ser larmat ut. Och även om det var en tagg på insidan så betyder det inte att klottrare slår sönder interiören, försök se det positivt...ta er dit...kolla läget och uppdatera oss. :cool:
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

[quote=""nonamegiven""]Ni som bor där nere, dra dit innan det är alldeles försent och se till att ta lite bilder som ni kan visa oss ... [/quote]

Bra förslag! Ska försöka titta förbi under helgen.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag var inte sååå långt borta efter träning igår så jag tog en sväng förbi, inte i foto syfte utan mest bara för att se om det var värt att återkomma senare för att fota. Jag hade min lilla gamla fickkamera med mig och det var ju efter 22 tiden så de bilder jag har är för det mesta på detaljer.

Om Kulturskymning/ASKA eller någon annan tänkte titta förbi i fotosyfte så ska jag kanske inte ha ihjäl upptäckarglädjen med info på förhand?

Edit: Har lagt upp en bild i budskaps tråden (under övriga diskussioner) som jag tog här.
Senast redigerad av 3 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar