Så var panncentralens öde klart

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Så var panncentralens öde klart

Inlägg av Mr H »

Igår/idag har man börjar förberedelsen av rivningen av panncentralen i Västerås.
Hann tyvärr aldrig besöka insidan av denna enligt många magnifika byggnad.

verkar även som man ska riva dom intilliggande byggnaderna mot vägen.

blir lägga upp lite bilder från utsidan i ett album sen. och om möjligt försöka följa lite av rivningen om inte annat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Aj fan, synd att man inte fick tillfälle att besöka det. Jag har också en hög exteriörbilder, både med och utan bron som ju revs tidigare.
Finns det några planer för området förresten eller ska de bara bort eftersom man inte vill ha något "fult" bland alla fina nya lägenheter?

Jag var på ett studiebesök där nån gång i mitten av 90-talet då den bla. användes som övningsobjekt för Drift- och underhållsteknisk linje på gymnasiet. Har jag för mig i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel...

Det finns bilder tagna inifrån huset mot vägen av en annan medlem här, har vi tur kanske han delar med sig någon dag... :)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

jag vet faktiskt inte såg igår o idag på väg från jobbet att dom höll på med nått och visade sig vara rivning.

har sett en del bilder från platsen på olika internet sidor tidigare, men har som sagt själv aldrig varit in.

Vet dock att både bron och den gamla gastanken rivits sedan en bra bit tillbaka nu
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Ett av Västerås vackraste hus... RIP

Bild
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Så var panncentralens öde klart

Inlägg av Grishnac »

Det där är ganska tragiskt, ett av husen i stan som man har gått och sneglat på i över 20 år utan att någonsin ta sig för att utforska närmare, och nu är det borta.

Ledsamt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Ja grävskopeödet verkar accelerera enormt nu.. hur många trådar börjar det inte bli med vackra öde komplex som går i graven? Sorgligt om än en del av processen.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

I den forna stora industristaden Västerås gör politikerna mycket för att försöka radera ut historien. Det är tydligen bättre med en grushög än nåt som minner om vad som en gång gjorde staden stor. Ångkrafttverket har ju stått i sitt halvrivna skick i ett par år nu...

Jag var speciellt förtjust i den stympade bron nere vid panncentralen, den såg så absurd ut på något sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tor-Urban
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 08 nov 2009, 20:54

Inlägg av Tor-Urban »

Jag måste hålla med om att det är tråkigt att det aldrig blev ett besök på insidan av detta "ointagliga fort".

Men jag förstår samtidigt att det är dags att riva då fasaden har börjat vittra sönder, och vem vill betala för att renovera en nedklotrad och sönderslagen gammal panncentral?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Älgben""]I den forna stora industristaden Västerås gör politikerna mycket för att försöka radera ut historien. Det är tydligen bättre med en grushög än nåt som minner om vad som en gång gjorde staden stor. Ångkrafttverket har ju stått i sitt halvrivna skick i ett par år nu...

Jag var speciellt förtjust i den stympade bron nere vid panncentralen, den såg så absurd ut på något sätt.[/quote]

Den där bron är helt magnifik. Hade blivit ett utsökt kulturcentrum med stora fönster och en snyggt upplyst halv bro. Här i Borlänge byggde vägverket en halv bro med flit som taket till ett av sina hus, det är bara fantasin som sätter gränsen..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Visst är det så att vissa byggnader bör rivas då de riskerar att ramla ihop av sig själva, men policyn i den här staden (och många fler) tycks vara att låta byggnader förfalla totalt så att det enda som återstår är en rivning.

Jag hörde lösa rykten för några år sedan att några i kommunstyrelsen ville se en utbyggnad av den gamla bron igen för att få ytterligare en gångförbindelse över järnvägen från city ner mot Mälaren. Gångbron vid centralen är stängd vissa tider på nätterna och då återstår en kilometers omväg eller att gena över spåren.
Det är ju då möjligt att den gamla brostumpen bedömdes vara i för dåligt skick och att man i stället bygger en ny, men det återstår ju att se.
Om det blir en ny så lär det väl bli ytterligare en hiskeligt ful skapelse i glas och stål som inte harmoniserar med någonting...
Skriv svar