Så var panncentralens öde klart

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Älgben""]Visst är det så att vissa byggnader bör rivas då de riskerar att ramla ihop av sig själva, men policyn i den här staden (och många fler) tycks vara att låta byggnader förfalla totalt så att det enda som återstår är en rivning.

Jag hörde lösa rykten för några år sedan att några i kommunstyrelsen ville se en utbyggnad av den gamla bron igen för att få ytterligare en gångförbindelse över järnvägen från city ner mot Mälaren. Gångbron vid centralen är stängd vissa tider på nätterna och då återstår en kilometers omväg eller att gena över spåren.
Det är ju då möjligt att den gamla brostumpen bedömdes vara i för dåligt skick och att man i stället bygger en ny, men det återstår ju att se.
Om det blir en ny så lär det väl bli ytterligare en hiskeligt ful skapelse i glas och stål som inte harmoniserar med någonting...[/quote]

Lite off topic men just nu ligger allt i området i vila i väntan på besked om hur och när Västerås station med omnejd ska byggas om och förnyas för att passa in i det nya Västerås med väldigt mycket bostäder på andra sidan spåren samt en ökad mängd resenärer på stationen.

On topic igen ska försöka sammanfatta lite snabb info eller ja leta upp och citera från en sida med väldigt bra info om panncentralen, ska bara fixa lite små saker nyss då jag precis kom från jobbet=)
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Älgben""]I den forna stora industristaden Västerås gör politikerna mycket för att försöka radera ut historien. Det är tydligen bättre med en grushög än nåt som minner om vad som en gång gjorde staden stor. Ångkrafttverket har ju stått i sitt halvrivna skick i ett par år nu...

Jag var speciellt förtjust i den stympade bron nere vid panncentralen, den såg så absurd ut på något sätt.[/quote]

Bron och centralen var underbara. Har lite skräpbilder från 06 därifrån som jag aldrig lagt ut. Får ta tag i dom nu. Panncentralen har jag haft tiotals tillfällen att fotografera bara 09/10 utan att det blev av.

Superklantigt.
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

fin byggnad som sagt!
sist jag var där fick jag en rejäl och nyttig promenad runt stationen då bron var avklippt!
kom aldrig in i byggnaden, får hoppas Jörnmark visar sina foton?
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag har liksom många andra exteriöra bilder av hus och bro. Men in kom man förstås aldrig. Ytterligare en bock i listan över platser man tänkte att "äh, jag hinner sen..."

Sommaren 2006:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Då ska vi se. Lämnar lite snabb info och avslutar med en hemsida med både bilder och mer utförlig info på slutet=)


Panncentralen byggdes redan 1948 och genererade värme till det dåvarande ASEA området Sigurd.

Från 1956 hade man förnyat och byggt om så att centralen även genererade elektricitet.

Man eldare både kol och olja o hade bland annat en oljetank på 1200 m3.

1968 tog sedermera Västerås stad över anläggningen och behöll den som reservanläggning för Kraftvärmeverket fram till 1993 men den användes även i utbildningssyfte fram till 1997.

Sedan dess har rivningsplanera funnits.

Och nu alltså 13 år senare och många vandaliseringar och igenbomningar senare är detta alltså på gång.

för mer och bättre information besök gärna denna sida=)
http://www.elmuseum.se/?/sigurdcentralen.htm
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Ja, det är trist och fantasilöst att inte integrera delarna i blivande bebyggelse, det skulle göra miljön mer stimulerande. Men det står var och en fritt att överklaga rivningen, det är en laglig rätt.

En bild tagen in mot Mimerområdet från 1989 med hela bron intakt. (C) Per Forsström. Den höga tegelbyggnaden är en del av ASEAs metallgjuteri som revs för 10-15 år sedan. Jag har några usla interiörbilder därifrån från strax innan rivningen. En helt otrolig byggnad med labyrinter av landgångar, golvluckor och stegar som jag fortfarande besöker om och om igen om nätterna. Men ni känner väl till källaren som blev kvar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det häftigaste är egentligen reningsverket. ASEA hade t o m egen vattenförsörjning! Leta efter mitt tappade stativben i ena betongkaret... Sen kan du få resten av mig.

OBS: (friskrivningsklausul)
1. Byggnaden är ointaglig. Jag fick hjälp med att dokumentera det.
2. Varning för sargad asbestisolering, det osynliga dammet håller sig svävande länge länge.
3. Inbrott och vandalisering bör beivras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Aseabarn: Släng gärna upp fler gamla bilder från det där området. Det försvinner ju mer och mer och även "dåliga" bilder kan vara intressanta.

Jag minns en gång tidigt 90-tal då bron stod kvar till 2/3, den gick över spåren men rampen ner mot Mimer var borta. Jag och en kamrat åkte då bil upp på bron och stod där uppe och beundrade utsikten. När vi hade backat ner igen kom en väktare och skällde ut oss efter noter.

Jag kommer aldrig att sluta förbanna mig själv över att det togs så lite bilder före 2004 från min sida, det var ju så mycket som stod kvar så länge...
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Än så länge ser det ut som att dom mest håller på att fixa till marken runt omkring för att sedermera kunna riva själva byggnaden.

samt att dom för ut en del skrot från övervåningen via ett av taken med hjälp av skylift.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Ingen panncentral men annan närliggande västeråsiana - det allra sista skedet av gjuteririvningen. (Det revs i två omgångar med några års mellanrum).
http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/show- ... 0300016467
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar