Kärnkraftverk x 2

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Radarsnoop
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 19:06

Inlägg av Radarsnoop »

Det är (var?) fotoförbud i delar av Ågesta av den enkla anledningen att man inte får ta med sig kamera in i reaktorhallen då den kan bli kontaminerad. Tunt.., vad vet jag? Kontrollrum mm helt OK när jag var där. tror inte det är möjligt att komma in där mer..

/J
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]

Vad gäller aktiva anläggningar, så ansökte Ringhals om fotoförbud 2010.
Barsebäck likaså.

Vi får väl rätta oss efter officiell info eller vad säger du B?

JP[/quote]

Vi moderatorer får oftast lita på vad andra forummedlemar framför/anmäler då vi inte har 100% koll på riktigt alla/vilka SO som har fotoförbud.... :o

I det här fallet (första inlägget) så verkar det ju ha varit fotoförbud, men lite överspelat då Pixboxgalleriet i fråga är ett minne blott.

/B
BPJ
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 20:47

Inlägg av BPJ »

[quote=""Radarsnoop""]Det är (var?) fotoförbud i delar av Ågesta av den enkla anledningen att man inte får ta med sig kamera in i reaktorhallen då den kan bli kontaminerad. Tunt.., vad vet jag? Kontrollrum mm helt OK när jag var där. tror inte det är möjligt att komma in där mer..

/J[/quote]

Var själv inne på en 3h rundvandring i Ågesta Kraftvärmeverk våren 2007 tillsammans med en mindre grupp + två ingenjörer som jobbat med uppbyggnad/drift av anläggningen. Fick skriva på ett fotoavtal där jag fick lova att endast anv. bilderna för eget bruk. Dvs. inte lägga upp dem på nätet, dela osv. Blev ett hundratal bilder, flertalet fotade inne i reaktorhallen samt under reaktorhallens golv. Så något fotoförbud rådde inte 2007 ivf. Skulle tro att det kommer att bli rundvandringar före den planerade demonteringen av kvarvarande låg/medelaktivt material påbörjas 2015.

Jag kontaktade Vattenfall 2005 och anmälde mitt intresse till att se anläggningen. Blev ganska snopen när de kontaktade mig 2år senare och undrade varför just jag var intresserad av att se anläggningen :)
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""BPJ""]Fick skriva på ett fotoavtal där jag fick lova att endast anv. bilderna för eget bruk. Dvs. inte lägga upp dem på nätet, dela osv. Så något fotoförbud rådde inte 2007 ivf. [/quote]Jo, om du fick skriva på ett avtal för att få fota så rådde det ju just fotoförbud som du under sagda förhållanden fick göra avsteg från.

Jag fotar ofta i miljöer där fotoförbud gäller, och då är det alltid under någon form av restriktioner och ett avtal som skrivs på. Det kan vara att bilderna måste granskas före publicering, att vissa detaljer och bildvinklar är förbehållna, att endast överblicksbilder som inte visar detaljer får tas, att en del ansikten inte får synas och så vidare. Olika från fall till fall.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Skriv svar