Oljehamnen i Karlskrona

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Oljehamnen i Karlskrona

Inlägg av DMT »

För er som varit i Karlskrona nån gång kan inte ha missat oljehamnen, den syns tydligt om kommer med tåg, båt eller bil. Ett av karlskronabornas mest hatade område som jag ändå tyckt haft sin charm.
Nu sjunger den på sista versen iaf, det återstår bara tre cisterner på hela området nu och de kommer att antagligen vara borta i april 2012. Efter det ska det saneras och beslutas om vad det ska bli istället.
Jag passade på att kila dit i slutet av november, ett bra sätt att fira min födelsedag på, utsikten från toppen av de stora cisternerna var kalas och det medhavda kaffet smakade fint :) .
Det räckte till några sidor i albumet och en PDF med mer historia är på gång vilken dag som helst. Jag måste säga att oljecisterner är faan stora och höga när man står bredvid och uppe på dem.
Formerna och deras linjer var kul att fota av, det slutade med att jag var där nästan 4 timmar.

Bilder finns HÄÄÄR
Som sagt det kommer en ny pdf om stället om några dagar eller så för er som vill veta lite mer.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag glömde att säga att det är ju fortfarande viss verksamhet där, Ragnsells har sina lastbilar och kontor där och har även hand om delar av nedmontering och viss sanering.
Pratade med två av killarna som jobbade där precis innan de satte skärarna i ett skjul. De hade under hösten tömt och sanerat cisternerna, i de största kunde det fortfarande ligga mellan 0.5 m och 1 m oljeslam i bottnen, det blir några liter i en sån tank. Inte det lättaste eller trevligaste att sanera. Kikade in i en av de sanerade cisternerna och det var fasen helt rent alltså, otroligt vad de städat ur.

Kajen för båtarna är säkert också delvis igång, det låg en av kabelläggarfartygen där när jag var o besökte stället, så helt fritt fram och öppet är det ju inte.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavar fortfarande som en kråka
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Oljehamnen har dykt upp ett antal gånger i media de senaste åren, att de börjar riva dem nu känns faktiskt lite skönt... :rolleyes: Hur ligger det till med rälsen, går den fortfarande ända ut till oljehamnen eller ljuger satellitbilderna? Det finns lite stumpar kvar på andra sidan vägen i alla fall, det har jag sett.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Vet inte om rälsen är borta faktiskt. Nu håller de iaf på att riva upp alla räls ser det ut som. Det ska elektifieras till Emmaboda tror jag, så har det funnits räls så är de inom kort definitivt borta.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Ser ut som en trevlig utflykt! :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""riddar m""]Ser ut som en trevlig utflykt! :) [/quote]

En mkt trevlig utflykt :) , man blir som nöjd när man kommer hem efter flera timmar i solen, även om mörka, fuktiga ställen har sin charm.

Kan nämna när jag ändå är här och skriver att jag precis laddat upp en pdf om stället nu, se min signatur, "Oljehamnen" heter den kort och gott.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavar ju som en kråka
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hör oljeberget ihop med oljehamnen, går det ledningar där emellan?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Hör oljeberget ihop med oljehamnen, går det ledningar där emellan?[/quote]

Tjena Saddam, missade frågan, jag har inte sett några ledningar/rör som förbinder dem. Jag tror att man skötte transporterna dit med tankbil, kan kanske ligga nåt nedgrävt men jag är tveksam. Det fanns ett militärt bränslelager längre ut på udden av Bryggarberget, precis efter den tvära kröken, plomberad sen många år men jag minns att det var bunkerbåtar som skötte transporten dit.

Uppdaterar med lite bilder om hur man kan göra om känner för att möblera om i sin gamla oljehamn:
1. Skaffa en lämplig kran, hög ska den vara och kunna lyfta sisådär 200-250 ton
2. Några rejäla stroppar, typ Biltemas, att lyfta med
3. Knyt fast alltihop i varandra och lyft
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar