Evox Rifa Kalmar

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Evox Rifa Kalmar

Inlägg av Fredde »

Är det ingen som besökt Evox Rifa i Kalmar? Företaget flyttade till Finland för 5 år sedan och sedan dess har fabriken stått tom. Det är en rätt stor byggnad i flera plan och en stor kontorsdel, från början var det Ericsson som drev den innan den såldes till Rifa.

Byggnaden är igenbommad så gått det går och bevakas av fastighetsägaren PEAB. Dock har grafittin börjat ta plats iaf på utsidan och rutor krossats och satts igen.

Man bör nog inte ta sig in utan lov från fastighetsägaren PEAB

Jag är nyfiken på bilder och se mer av insidan, så detta var ett tips till den som känner för att fota ett nytt objekt, en modern industriruin.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Har varit där å kollat, dock bara utsidan, verkade seriöst igenbommat å med tanke på läget så bör man nog ha tillstånd för å gå in där även om nått fönster skulle råka vara öppet.
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Inlägg av Fredde »

Sant, vore intressant om någon ville dokumentera det, rätt som det är så är det helt sönderslaget och sen kommer grävskopan.

Mittemot i industriområdet ligger ju även Skanska Prefabs gamla betongindustri, till stora delar uthyrd till andra verksamheter nu men man märker att flera delar av fabriken inte används så de skulle kanske också delvis kunde vara lite UE.
Användarvisningsbild
crc556
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 16:13

Re: Evox Rifa Kalmar

Inlägg av crc556 »

Länge sedan tråden uppdaterades, men eftersom jag inte sett några mängder med bilder online så tänkte jag att jag slänger upp ett par. Bilderna är från 2011, och tyvärr pajjade kameran mitt under detta äventyr (som varade ett par dagar p.g.a storleken på stället) så det är varierande kvalitet på dessa. Intressant detalj är att det fanns ett verkskydd i källaren, finns ett par bilder från detta.

https://www.flickr.com/photos/129964446 ... 1046288766
https://www.flickr.com/photos/129964446 ... 5275591686 <--- Rivningen. Notera skyddsrummet på sista bilden

mvh /crc556
Don't touch!
mackanmedkorv
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 21:37

Re: Evox Rifa Kalmar

Inlägg av mackanmedkorv »

Mycket imponerande anläggning, den har jag missat helt :)
Skriv svar