Fyleverken, Eriksdal (Skåne)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Fyleverken, Eriksdal (Skåne)

Inlägg av Saddam »

Just nu rivs delar av Fyleverken. Om ni inte varit där än så är det kanske inte lönt att åka dit och titta då de största byggnaderna redan är borta samt att man plockat ner tak på en del mindre byggnader. Fyleverken kämpade länge med knakig ekonomi samt gnälliga grannar, nu är sista kapitlet skrivet(?) i dess historia.

1938 Startar verksamheten.
2001-06 Riktas skarp kritik ang. bullernivåer, arbetsmiljön och annat vid ett flertal tillfällen. [grannar + statliga myndiheter]
2006 Minskas produktionen kraftigt och personal sägs upp.
2008 Finja Betong köper verksamheten av G&L Beijer Industriteknik/Brogårdsand. Produktionen hamnar i malpåse.
2010 Beslutar Finja Betong att inte återuppta verksamheten.
2012 Rivning påbörjas, några byggnader kommer att sparas.

Från början var det tänkt att anläggningen bara skulle stå i malpåse ett tag innan ny utrustning installerats(den gamla ansågs uråldrig) men de nya ägarna beslutade istället om att lägga ner produktionen helt och sedan riva. Oklart vad som ska hända med fastigheten i framtiden.

Verksamheten gick ut på att bryta kvartssand i ett öppet brott. Kvatssanden i Fyledalen ansågs väldigt fin då den bestod till minst 99% kvarts(ovanligt). Sanden torkades och maldes ner till mjöl som sedan användes till bl.a. färg och cement. Färgen såldes som "Fylefärg" och hamnade i t.ex. vägmarkeringar eller på husväggar. På kontorsbyggnaden kan man fortfarande se färgprov målade på en vägg, på samma vägg hittar man texten:
Välj Skånskt
FYLEFÄRG
BILLIG! LÄTTARBETAD! HÅLLBAR!
MÅLA
VILLAN, LADUGÅRDEN, STALLET, MUREN.


Att bryta kvartssand är väldigt dammigt(det var inte bara bullret grannarna klagade på...) och kan orsaka dammlunga hos arbetarna. Idag är det stora brottet vattenfyllt och man har anordnat terrängkörningar med bil här ganska nyligen. Har någon annan varit där efter nedläggning och fotat? Skulle vilja se era bilder från stället då jag(som vanligt) är lite för sent ute och lyckas nästan alltid pricka in själva rivningen. Här är några halvdana bilder från igår: [Länk till albumet]

BildBild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Spännande, hade aldrig hört talas om stället. Gillar dina bilder, men som du säger, man vill ju egentligen komma dit innan det börjar rivas. Man kanske skulle ta en sväng framåt helgen bara för att...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Trevligt ställe som man aldrig har hört talas som :)
Lewke
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 20:11

Inlägg av Lewke »

Jag har varit där flera ggr, och har ett par hundra foton från ställets alla byggnader, både från i höstas innan rivningen påbörjades, och från längre tillbaka. Ska se om jag kan slänga upp dem. Det coolaste när jag va där va att det va helt orört, såg ut som folk bara gått hem för dagen. Låg tom mat kvar i kylen i lunchrummet.

*Edit: hittade inte alla nyare bilder, men här är ett gammalt album när alla gamla silos osv fanns kvar.*
Kvartsverket i Fyledalen
Senast redigerad av 2 Lewke, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Lewke""]Jag har varit där flera ggr, och har ett par hundra foton från ställets alla byggnader, både från i höstas innan rivningen påbörjades, och från längre tillbaka. Ska se om jag kan slänga upp dem. Det coolaste när jag va där va att det va helt orört, såg ut som folk bara gått hem för dagen. Låg tom mat kvar i kylen i lunchrummet.

*Edit: hittade inte alla nyare bilder, men här är ett gammalt album när alla gamla silos osv fanns kvar.*
Kvartsverket i Fyledalen[/quote]

Tackar för bilderna! Vad kul att du hann utforska stället och ta lite bilder innan rivning påbörjades.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Här kommer en STOR bump... Men men, passerade stället för några veckor sedan, ingenting verkar finnas kvar förutom en stor grusplätt :(
Skriv svar