Nerlagt sågverk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Nerlagt sågverk

Inlägg av Skåningen »

Efter ett tips av den kära Saddam så körde jag till ett sågverk i mina trakter, ibland blir man hemmablind och ser inte vad man har runt knuten. Detta äe en bild från detta sågverk. Grönt är skönt :-) (har varit där två rundor nu)
I alla fall, tack Saddam!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Skåningen""]Efter ett tips av den kära Saddam så körde jag till ett sågverk i mina trakter, ibland blir man hemmablind och ser inte vad man har runt knuten. Detta äe en bild från detta sågverk. Grönt är skönt :-) (har varit där två rundor nu)
I alla fall, tack Saddam![/quote]

Ser riktigt spännande ut, ungefär hur länge tror ni eller vet att det stått tomt?
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Specter""]Ser riktigt spännande ut, ungefär hur länge tror ni eller vet att det stått tomt?[/quote]
Den lades ner för 7 år sedan. Verksamheten drog igång 1903 men byggnaderna som syns på bilderna är från sent 50-talet(eller senare). Som på de flesta sågverk i Sverige har det brunnit häftigt här med...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Saddam""]Den lades ner för 7 år sedan. Verksamheten drog igång 1903 men byggnaderna som syns på bilderna är från sent 50-talet(eller senare). Som på de flesta sågverk i Sverige har det brunnit häftigt här med...[/quote]

Sorry läste på 2 ställen i forumet i olika browsers och febern mixade hej vilt
Senast redigerad av 1 onord, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Läs/tanke fel..
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Misstänker att det är samma ställe som i denna tråden; http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4117 ;)

Stället är just nu i centrum för ett antal rättsprocesser där kommunen och länsstyrelsen försöker tvinga det 70+-ägarparet att sanera marken. Ägarna hävdar att de inte behöver för de har inte brutit mot några lagar och de har inga pengar att sanera med. Ska se om jag hittar tidningsföljetången och länka.

Kommer det någon "gammal gubbe" och skriker på er när ni är där är det ägaren. Han har blivit något bitter efter att ha förlorat rättsprocesserna än så länge, men överklagar vidare. Finns några medlemmar här på forumet som blivit bortjagade från stället.

Fortsätt vägen ut från byn (dvs inte ut på "stora vägen" utan motsatt håll), slå på GPS:en och kör en bit så har ni snart en väg till höger som inte finns på några kartor... ;)
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Zeahawk""]Misstänker att det är samma ställe som i denna tråden; http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4117 ;)
[/quote]
Har du någon direktlänk till dina bilder? Hade varit lite smidigare...

Om det nu är samma ställe så kan en moderator kanske sammanfoga trådarna, det vore skitbra. Ja det är en "miljöskandal" på gång där just nu, ämnen och arbetsmetoder som var lagliga förr blir plötsligt förbjudna och hela området plötsligt väldigt, väldigt oattraktivt. Ingen vill ta tag i det hela... vi har set det förr och det kommer hända igen.

Du behöver inte länka till några tidningsartiklar, stället går att hitta utan dessa. Låt det vara hemligt för dem som inte listat ut vart det ännu... he he.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

http://ue.webucation.se/#8.0. Lätt att avgöra om det är samma ställe. Är det ett stort hål i golvet framför kylskåpet är det rätt ställe. När jag var där första gången svajade det rätt bra när man gick där. Gången efter var det ett "mansstort" hål precis där... ;)

Ja, miljöskandal är nog milt uttryckt. Stället är med på Länsstyrelsens "Topp 10 mest giftiga/förorenade platser i Skåne". Inte ens SJ:s gamla Kreosotanläggning i Hässleholm är med på den listan om jag minns rätt, och den marken kommer ändå kosta lilla nätta 95 miljoner kr att sanera enl Trafikverkets senaste bud... Kommunen har gått ut och avrått folk från att vistas på platsen, att gifterna finns i det översta marklagret och lätt sprider sig vid torr väderlek. Området är populärt använd som byns hundrastgård, dock har kommunen flera gånger gått ut och avrått från detta pga "hälsoriskerna för människor och djur".
Senast redigerad av 1 Zeahawk, redigerad totalt 0 gånger.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Det är samma. Ettstort hål i golvet och svajade som fan. Jag och min dotter kunde knappt vara där samtidigt, på vissa ställen. Så en moderator kan sammanfoga trådarna.

Hittade inte dina bilder, men efter beskrivningen så är det klockrent att det är samma.

Snacka om förorenat, ingen somvill ta tag i det för kostande är skyhög.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Skriv svar