Bruket i Fagersta. (inkl. karta)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nicx
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 27 jul 2012, 13:36

Inlägg av nicx »

[quote=""bunkrologen""]Att outa ett ställe med koordinater gör att t.o.m de mest sinnesslöa kidzen lyckas hitta dit, det borde du förstå.
Stället är långt ifrån hemligt, det är liksom lite svårt att gömma ett gammalt bruk.

Jag vill gärna se att "hemliga ställen" förblir just hemliga till de som orkar och lyckas lägga ner energin på att hitta dessa. Att outa ställen med koordinater eller på annat sätt i klartext skriva ut var de ligger gör oftast per automatik att de vandaliseras av tattare, kabel/metalltjuvar etc och att berörd kommun försöker stänga igen.[/quote] Jag förstår att vissa kan bli upprörda när det lämnas ut koordinater, med tanke på den allmänna hållningen angående detta på forumet, men tattare kan du hålla för dig själv! Väldigt onödigt!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Vill man att ett ställe ska förbli "hemligt", finns det bara ett sätt....

Håll det för dig själv!
Så fort du delar med dig av informationen riskerar du ett outande.

Glöm inte Murphy...... ;)

Dessutom är det ju ganska omskrivet i ett annat forum.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Åh, herregud... Nämnde jag ordet tattare och helt plötsligt känns det som att jag skall göra en avbön i denna infekterade diskussion som kväver samhället. Att romer kallades för tattare (eller zigenare för den delen) känns rätt irrelevant tycker jag.

Hade detta bruk stått obevakat på Balkan hade det redan varit ett läger där med vad ni nu vill kalla det "resande folket". Jag bryr mig inte i ordalag vad andra kallar de i Sverige invandrade människorna. Jag lägger ingen prestige i detta, eller energi för den delen.

Ordet kabeltattare brukar figurera en del bland vandaliserade byggnader som knappt hunnit kallna sedan produktionen lades ned. Men det var väl enklare att se det ur den skeva diskussionen som i Sverige förbjuder pepparkaksgubbar i Laxå på luciafirandet och Nationalsången på skolavslutningar.
Tycker det visar en låg nivå att styra om inriktningen mot detta håll.
Vad jag själv har för åsikter i den debatten kommer aldrig att komma till ytan på ett internetforum då jag inte diskuterar politik öppet som många andra pajasar verkar gilla.
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

[quote=""bunkrologen""]Åh, herregud... Nämnde jag ordet tattare och helt plötsligt känns det som att jag skall göra en avbön i denna infekterade diskussion som kväver samhället. Att romer kallades för tattare (eller zigenare för den delen) känns rätt irrelevant tycker jag.

Hade detta bruk stått obevakat på Balkan hade det redan varit ett läger där med vad ni nu vill kalla det "resande folket". Jag bryr mig inte i ordalag vad andra kallar de i Sverige invandrade människorna. Jag lägger ingen prestige i detta, eller energi för den delen.

Ordet kabeltattare brukar figurera en del bland vandaliserade byggnader som knappt hunnit kallna sedan produktionen lades ned. Men det var väl enklare att se det ur den skeva diskussionen som i Sverige förbjuder pepparkaksgubbar i Laxå på luciafirandet och Nationalsången på skolavslutningar.
Tycker det visar en låg nivå att styra om inriktningen mot detta håll.
Vad jag själv har för åsikter i den debatten kommer aldrig att komma till ytan på ett internetforum då jag inte diskuterar politik öppet som många andra pajasar verkar gilla.[/quote]

Du diskuterade just politik. Vem är pajas? Och Romer kallas inte för Tattare. Tattare kallas däremot för Resande. Jag ogillar skarpt den racistiska och patriarkala tonen på FB. Det är synd att den smyger sig in här. Benkar är ju själv någon sorts pustlustig skeptiker till modernitet och feminism. Det märks tydligt i exempelvis denna tråd: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5299 Gubbigt!
Silfverfisk
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 00:42

Inlägg av Silfverfisk »

[quote=""bunkrologen""]Åh, herregud... Nämnde jag ordet tattare och helt plötsligt känns det som att jag skall göra en avbön i denna infekterade diskussion som kväver samhället. Att romer kallades för tattare (eller zigenare för den delen) känns rätt irrelevant tycker jag.

Hade detta bruk stått obevakat på Balkan hade det redan varit ett läger där med vad ni nu vill kalla det "resande folket". Jag bryr mig inte i ordalag vad andra kallar de i Sverige invandrade människorna. Jag lägger ingen prestige i detta, eller energi för den delen.

Ordet kabeltattare brukar figurera en del bland vandaliserade byggnader som knappt hunnit kallna sedan produktionen lades ned. Men det var väl enklare att se det ur den skeva diskussionen som i Sverige förbjuder pepparkaksgubbar i Laxå på luciafirandet och Nationalsången på skolavslutningar.
Tycker det visar en låg nivå att styra om inriktningen mot detta håll.
Vad jag själv har för åsikter i den debatten kommer aldrig att komma till ytan på ett internetforum då jag inte diskuterar politik öppet som många andra pajasar verkar gilla.[/quote]

Obehaglig svar. Tolkar det som att du säger att du är rasist men att du inte erkänner det på detta forum. Nåja alla får väl vara med här ändå såklart.

Angående att jag skriver ut var bruket ligger beror på att jag vill göra det enklare för folk som vill hitta dit, det är ju ett fint ställa om man gillar tung rostig industri :) Tror knappast att det finns någon koppar kvar där heller om Zigenare, Negrer och homosexuella vill åka dit så kommer de nog bli besvikna.

Dessutom läste jag igenom forumets stadgar och där står det ju tydligt att den som delar med sig också avgör huruvida det ska "outas". God Jul !
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Mata inte trollen!

Dessa troll vill ju bara skapa lite oskön stämning här på forumet för att plocka lite poäng, det snackas ju om ett nytt "öppnare" forum som ligger i startgroparna. Kolla upp deras senaste inlägg så får ni se vad jag menar. De vill ta upp det här med vägbeskrivningar/koordinater för att få mer bränsle till elden.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Bruket i Fagersta. (inkl. karta)

Inlägg av Grishnac »

Och där räcker det med politiska diskussioner, vi håller oss till ämnet eller stänger tråden.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Hm, har de inte varit i farten med rivning där?
Silfverfisk
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 00:42

Inlägg av Silfverfisk »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hm, har de inte varit i farten med rivning där?[/quote]

Inte i sensomras iaf. Är det något du sett/hört nyss?
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Minns inte var och när jag såg det, men några hade varit på en dalaturné (bl.a. i Västmanland, hur nu det går till) och kommenterat att delar av byggnaden börjat rivas men att de lyckats fota en intakt del.
Skriv svar