Hallsbergs lagerhus rivs

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Hallsbergs lagerhus rivs

Inlägg av Aseabarn »

Ve och fasa, enligt uppgift började man under mars riva spannmålsmagasinet i Hallsberg, från 1918. Vad jag hört så är det mesta borta, om inte allt. Någon kanske kan rapportera närmare? Ett objekt jag tänkt i åratal att "nu ska jag ta itu med det där magasinet och se till att ordna insläpp". Men icke sa nicke. Gråter blod. Nu får man aldrig beundra konstruktionen hos elevatorn och släpskopan...

http://www.hallsberg.se/download/18.64a ... %A5det.pdf
Denna byggnad har ett klart regionalt kulturhistoriskt intresse. Den hör uppenbarligen till den kategori som kräver fantasi och resurser för att utnyttjas på ett nytt sätt. Detta vore dock önskvärt. Som det är befinner den sig i starkt förfall.

Rekommendationer

Innan förfallet gått alltför långt bör lagerhuset dokumenteras av antikvarisk expertis. En upprustning med ursprungliga material och metoder rekommenderas varmt. Om en återanvändning är tänkbar bör ingrepp inte göras i den bärande stommen medan däremot inklädnader och vissa förstärkningar troligen måste accepteras. Exteriören bör ej förändras.
Så är både lagerhuset och omformarstationen rivna, det trodde man ju inte för några år sen. Dåliga tider i Hallsberg. Den senare var en neslig smygrivning - plötsligt var den bara borta och ingen förstod var den tagit vägen... den hann jag åtminstone besöka redan 2004. (Texten i länken ovan är ute och cyklar, den byggdes 1924-1925 av SJ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Niklas71
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 19:11

Inlägg av Niklas71 »

Ja, det stämmer tyvärr. Alla spår av magasinet är nu borta. Det svajade och lutade betänkligt när eterniten var borta, skicket var nog hopplöst efter en brand förra året.
Den fina murade transformatorkiosken bredvid finns åtminstone kvar...

//Niklas, infödd Hallsbergare
Skriv svar