Telegrafberget

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Telegrafberget

Inlägg av mindwrench »

Mitt senaste äventyr gick till Oljecisternerna på Telegrafberget. Är det någon som vet om det finns flera övergivna oljecisterner längs östkusten?

http://andersplassgard.prosite.com/138138/1546652/abandoned/telegraph-hill-ii



Mvh
Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Snyggt, gillar också gamla cisterner, vi hade en oljehamn här i Karlskrona som försvann förra året. Har inte lagt upp bilder men kika bland mina pdf:er i signaturen så hittar du en som heter "oljehamnen" eller "oljeberget". Minns inte om jag satte ihop dem eller inte men där har jag några bilder från mitt sista besök innan de försvann.
"Dina" cisterner verkar vara rejält gamla och slitna, gillar fotona med träden som växer upp mellan dem.

Har du mer info/historia om stället
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

I närmare 40 år har dessa cisterner stått tomma, som en rostig och spöklik skugga av den livliga verksamhet som dominerade området under närmare 70 år.

Vid sekelskiftet 1800/1900 kom områdets hamnförutsättningar att ligga till grund för en anläggning som hanterade och distribuerade fotogen. Man anlade då ett ”upplag af eldfarliga oljor” vid stranden.

1973 lades verksamheten ner. I dag så är det till viss del ny verksamhet på området och många byggnader är renoverade, i skuggan av de gamla cisternerna, som antagligen är borta de också, förr eller senare :mad:

Var där för 5-6 år sedan, förvånad över att cisternerna står kvar, gissar att man grubblar över vem som ska bekosta sanering...

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Tack för all info om området. Jag har hört ryktesvägen om byggplaner i området så vem vet hur länge de får stå kvar.

Mvh
Anders

[quote=""benkar""]I närmare 40 år har dessa cisterner stått tomma, som en rostig och spöklik skugga av den livliga verksamhet som dominerade området under närmare 70 år.

Vid sekelskiftet 1800/1900 kom områdets hamnförutsättningar att ligga till grund för en anläggning som hanterade och distribuerade fotogen. Man anlade då ett ”upplag af eldfarliga oljor” vid stranden.

1973 lades verksamheten ner. I dag så är det till viss del ny verksamhet på området och många byggnader är renoverade, i skuggan av de gamla cisternerna, som antagligen är borta de också, förr eller senare :mad:

Var där för 5-6 år sedan, förvånad över att cisternerna står kvar, gissar att man grubblar över vem som ska bekosta sanering...

/B[/quote]
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Hej,
Kul! Ska kika på "dina" cisterner lite senare i kväll.

Mvh
Anders


[quote=""DMT""]Snyggt, gillar också gamla cisterner, vi hade en oljehamn här i Karlskrona som försvann förra året. Har inte lagt upp bilder men kika bland mina pdf:er i signaturen så hittar du en som heter "oljehamnen" eller "oljeberget". Minns inte om jag satte ihop dem eller inte men där har jag några bilder från mitt sista besök innan de försvann.
"Dina" cisterner verkar vara rejält gamla och slitna, gillar fotona med träden som växer upp mellan dem.

Har du mer info/historia om stället[/quote]
Skriv svar