Den svenska kolbrytningen

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Den svenska kolbrytningen

Inlägg av jpkrax »

Jag har kollat upp lite om den svenska kolbrytningen.
Under -40talet skall det enligt uppgift ha funnits ca 60talet
privata gruvor i trakten av Billesholm.
Hur mycket lämningar finns det kvar efter dessa?
Nå'n som har koll?

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag och syrgas "hittade" nyligen en kolgruva som vi tänkte ta en närmare titt på framåt sommaren. Verkar inte finnas några uppgifter om just denna ute på nätet. Återkommer när vi varit där!

Finns lite bilder och historia från några Skånska gruvor på tilltädeförbjudet.se
Schakt Malmros Risekatslösa
Schakt Tornérhjelm Gunnarstorp
Gruvor i Bjuv

[quote=""jpkrax""]Nå'n som har koll?[/quote]
Menar du möjligtvis kol och inte koll? Har du brist på det hemma? Sorry, kunde inte låta bli. :D :)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""].....


Menar du möjligtvis kol och inte koll? Har du brist på det hemma? Sorry, kunde inte låta bli. :D :) [/quote]

:D :D

Jag har stenkol(l) på't... ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

På jobbet förra veckan fastnade jag i en oerhört nördig och utförlig bok från tidigt 1900tal om just gruvdrift i skåne (att detta kunde fylla en tjock bok...). Där fanns bland annat uppgifter om gruvdrift i Stabbarp norr om Eslöv som överraskade mig. På satellitbilderna kunde jag bara se åker idag så jag betvivlar att det direkt finns några lämningar. Jag får nog kolla vidare i den är boken känner jag...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""riddar m""]På jobbet förra veckan fastnade jag i en oerhört nördig och utförlig bok från tidigt 1900tal om just gruvdrift i skåne (att detta kunde fylla en tjock bok...). Där fanns bland annat uppgifter om gruvdrift i Stabbarp norr om Eslöv som överraskade mig. På satellitbilderna kunde jag bara se åker idag så jag betvivlar att det direkt finns några lämningar. Jag får nog kolla vidare i den är boken känner jag...[/quote]

Om jag minns rätt, så lutar kollagret nedåt ut mot kusten, så det kan ha varit tal om ganska grund brytning i Stabbarp.

I Höganäs bröt man väl ner till 90-100m medan i andra delar kollagret låg i dagen.

Jag håller på att fördjupa mig jag med.
Går det att finna boken på nå't biblioteket tror du?

BTW podden och gzx har varit i E-tuna en sväng idag.
De hittade visst en riktig pärla.. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag har just inte hittat så mycket mer än de lämningar som redan nämnts.
Runt Höganäs finns förstås också lite lämningar här och där, bl.a i östra änden på Decauvillegatan där ett stort schakt en gång låg. Kommunen skickade ner en robot i det vattenfyllda schaktet här för något år sedan.
Tyvärr kom man inte hela vägen ner (runt 100m) utan fastnade på ca 60m
på grund av rasmassor.

Tipset ang. Stabbarps gruva var spännande. Man kan se "tydligt" var järnvägen hade sin sträckning på google maps. Spåret till gruvan gick
norrut från Stabbarps station. 55.865083,13.302447

För upptäckter runt Billesholm kanske den här gamla skattkartan kan vara till hjälp? Hittade den via något slags järnvägsforum. Man tycker att det borde finnas väldigt fina kartor tillgängliga via t.ex. något gruvmuseum. Finns bl.a. ett i Höganäs.

Karta:

http://i298.photobucket.com/albums/mm25 ... lm1900.jpg
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""jpkrax""]

Jag håller på att fördjupa mig jag med.
Går det att finna boken på nå't biblioteket tror du?

[/quote]

Titeln är "De skånska stenkolsfälten och deras tillgodogörande" av Edvard Erdmann, daterad 1911-1915. Bifogar dålig bild på omslaget... Kanske ingen kioskvältare på varje bibliotek men man vet aldrig :)
Fin karta Fredrik! Som du är inne på borde man kunna göra en del järnvägshistoriska vandringar i trakterna, även om spåren säkert är väck i nästan alla fall.
kol1.JPG
stabbarp1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Du skall inte ta och ställa in skärpan på kameran och fota varenda karta i boken :) Eller är det jag som är så skumögd att jag inte kan uttyda kartan.

I mina ögon ser boken ut att vara just en kioskvältare.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""fredrik""]Du skall inte ta och ställa in skärpan på kameran och fota varenda karta i boken :) Eller är det jag som är så skumögd att jag inte kan uttyda kartan.

I mina ögon ser boken ut att vara just en kioskvältare.[/quote]

Du har rätt, bilden är skit. Jag ska se om jag kan göra en lite bättre digitaliseringsinsats imorgon eller i övermorgon. :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Perfekt, jag har nämligen inget lånekort. Har inte vågat besöka biblioteket sedan jag glömde lämna tillbaka "Kanonerna på Navarone" i slutet på åttiotalet.

Min kusin råkar vara stadsplanerare på Höganäs kommun. Jag provar fiska reda på lite gruvinfo därifrån också. Rätt vad det är så dyker det upp, det bortglömda och icke vattenfyllda "Schakt Fredrik".
Hissen ner, pumpa cykeldäcken och så bär det iväg under jord.
Skriv svar