Kalkbrottet i Limhamn (Malmö)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Lupizza
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 18:30

Kalkbrottet i Limhamn (Malmö)

Inlägg av Lupizza »

Det finns ett enormt kalkbrott i Limhamn (länk för intresserade) som jag cyklade till häromdagen. Såg riktigt fränt ut, så jag undrar om det är någon här som besökt stället och även varit inne i själva brottet och byggnaderna där? Är det tillåtet? Står en hel del på sidan jag länkade, men det är från 2009. Vad gör man där nu för tiden?

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det är inte tillåtet att ta sig in där. Området är omgärdat att stängsel, förbudsskyltar samt övervakningskameror finns. Oklart om kamerorna är inkopplade eller används...

Det har snackats om att man ska riva den sista byggnaden där nere -en stor betongkoloss som inte går att missa om man kikar ner i brottet. Frågan är när, någon som vet mer!? Vad jag vet så pågår det ingen verksamhet nere i brottet, då och då anordnas det guidade visningar, folk som går på dessa är främst intresserade av fåglar och växter som tar över området sakta men säkert. Ett bra ställe att fågelskåda på verkar det som...

För några år sedan fanns fortfarande tunnelmynningen kvar som kunde ta dig ända bort till Limhamns Cementfabrik(titta på en karta)! Hann själv aldrig utforska vare sig tunneln eller cementfabriken, den sistnämnda är väl i stort sätt riven nu?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Lupizza
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 18:30

Inlägg av Lupizza »

[quote=""Saddam""]Det är inte tillåtet att ta sig in där. Området är omgärdat att stängsel, förbudsskyltar samt övervakningskameror finns. Oklart om kamerorna är inkopplade eller används...

Det har snackats om att man ska riva den sista byggnaden där nere -en stor betongkoloss som inte går att missa om man kikar ner i brottet. Frågan är när, någon som vet mer!? Vad jag vet så pågår det ingen verksamhet nere i brottet, då och då anordnas det guidade visningar, folk som går på dessa är främst intresserade av fåglar och växter som tar över området sakta men säkert. Ett bra ställe att fågelskåda på verkar det som...

För några år sedan fanns fortfarande tunnelmynningen kvar som kunde ta dig ända bort till Limhamns Cementfabrik(titta på en karta)! Hann själv aldrig utforska vare sig tunneln eller cementfabriken, den sistnämnda är väl i stort sätt riven nu?[/quote]
Surt att det är otillåtet, har en bekant på Securitas som säger att det är hårdbevakat så kanske inte är någon bra idé att springa in där. :p Läste på wikipedia att det numera är ett naturreservat, man har tydligen också hittat två djurarter där som inte finns i resten av norden och en som inte finns i resten av skåne.

Har försökt hitta adressen till cementfabriken men inte lyckats, om någon vet så får ni gärna skriva det här i tråden. Jag kanske kan cykla dit och kolla någon dag! Hittade en rätt mäktig bild av brottet också på wiki där man ser hur gigantiskt det faktiskt är:
Bild
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Lupizza""]Surt att det är otillåtet, har en bekant på Securitas som säger att det är hårdbevakat så kanske inte är någon bra idé att springa in där. :p [/quote]Det mesta inom UE är otillåtet. :D Men detta område är bevakat av en anledning som vi inte tar upp här i forumet.
[quote=""Lupizza""]Har försökt hitta adressen till cementfabriken men inte lyckats, om någon vet så får ni gärna skriva det här i tråden.[/quote]
Den ligger... eller ja den låg vid landbron ut till Ön(Limhamn). Området syns tydligt på t.ex. Google Maps eller hitta.se
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar