Förråd för vad, betor?

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Förråd för vad, betor?

Inlägg av Saddam »

BildBild

Syns från väg 120 -om man inte lider av tunnelseende. Kanske inte den bästa bilden men det finns i alla fall ett galler som fångade upp lasten när den tippades från avsatsen. Frågan är vad som förvarats här, eller om det vara varit en omlastningsplats? Någon som har koll?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Förråd för vad, betor?

Inlägg av Grishnac »

Dom ser exakt ut som ett par gamla förråd som stod i Sundsvall förr, dessa användes av Kumo för förvaring av någon sorts pellets tror jag, men vad det var från början vet jag inte. Nu är dom rivna eftersom nya motorvägen går fram där.....skall se om jag kan gräva fram någon gammal bild.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det liknar en liten hangar vid flygrakan öster om Västerås. Den bör vara från 40-talet.
59.594409,16.763915
(Antar det är en hangar eftersom ett par modernare (allt är relativt) finns strax västerut, även om man lär få plocka av vingarna på planet).

Vad har vi här då? Föga förvånande längs den spikraka delen av vägen. Nej, här är jag nog ute och cyklar, eller?
56.5275618,14.4012448
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Aseabarn""]Det liknar en liten hangar vid flygrakan öster om Västerås. Den bör vara från 40-talet.
59.594409,16.763915
(Antar det är en hangar eftersom ett par modernare (allt är relativt) finns strax västerut, även om man lär få plocka av vingarna på planet).[/quote]
Det där området är Flygflottilj Hasslös så kallade UOM =
"Uom uppställningsområdet låg 8-10 kilometer från basens huvudbana och rymde 15-20 uppställningsplatser. Området användes för reparationer och uppställning av flygplan. I området grupperades större delen av stationskompaniet med materiel och reservdelar. I Uom kunde man genomföra större åtgärder som motorbyten."
text hämtad från wikipedia

Den lilla hangaren är nog till för någonting annat än flygplan. Hangaren som jag har fotat är nog inte militär och kanske 3 gånger större.
[quote=""Aseabarn""]Vad har vi här då? Föga förvånande längs den spikraka delen av vägen. Nej, här är jag nog ute och cyklar, eller?
56.5275618,14.4012448[/quote]
Finns inga uppställningsplatser längst med rakan, vägen är alldeles för smal och det finns ledningar och stolpar precis intill vägrenen. Har inte läst om någon "Flygbas Häradsbäck" heller så vi får nog klassa den som konspirationsteori tills vidare. Om du letar 2 mil rakt norrut på kartan så hittar du Fält 89... ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Nej, kom inte heller på vad den skulle ha tillhört så den är nog isåfall främst uppförd som skenmål. :) Hittade också ett frestande hangarlikt växthus i samma trakt.. man ser vad man vill se.
Industristofil och fabriksromantiker
Psycho
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 29 jun 2014, 23:00

Inlägg av Psycho »

[quote=""Aseabarn""]Det liknar en liten hangar vid flygrakan öster om Västerås. Den bör vara från 40-talet.
59.594409,16.763915
(Antar det är en hangar eftersom ett par modernare (allt är relativt) finns strax västerut, även om man lär få plocka av vingarna på planet).

Vad har vi här då? Föga förvånande längs den spikraka delen av vägen. Nej, här är jag nog ute och cyklar, eller?
56.5275618,14.4012448[/quote]


Bilder från hangaren finns här:
http://dbfoto.se/overgivet/overgivenhangar/index.html
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag skickade ett pm ang. ladan då adressen stod i beskrivningen.
Lite svårgooglat då det gärna kommer bilder på sandlådor när man söker :)

Det är ett trevligt område att kuska runt i, mycket längs gamla E4 och även i de små hålorna längs vägen att titta på!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Tack fredrik! Vi lägger ut adressen här, ändå inget känsligt ställe:
http://www.objektvision.se/Beskriv/140007521

Kanske någon som t.o.m. vill köpa den? :D

Sandlada verkar det alltså röra sig om, inte lika upphetsande som sandsilo i berg men men...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

Finns en sån här hemma och vägverket ägde dem tidigare så en sandlåda är nog rätt.
Skriv svar