Samhall-huset (ASEA)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Samhall-huset (ASEA)

Inlägg av Aseabarn »

I mitt mångåriga projekt att dokumentera ASEAs spår i Västeråsbebyggelsen fick jag just chansen att fylla en lucka och besöka en mytomspunnen (nåja) byggnad som delvis stått tom i flera år, känd som Samhall-huset men från början byggd 1954 som ASEAs byggnad 285, garage- & lagerbyggnad enligt en ritning jag fått tag på. Den har den största hiss jag åkt med där en stor bil lätt går in (max 7,5 ton). Så länge jag kan minnas har det varit Samhall-verkstad och någon kommunal verksamhet för arbetslösa men nu ska ABB åter ta över och inreda kontor. Cirkeln sluts. Vill någon mer se den, är det nog sista veckorna nu. PM isåfall.

Vad man kanske inte visste är att en pianoverkstad håller till i vissa lokaler. Det är alltså därför det lyst i fönstren på udda tider. Pianostämning är ett hantverk.

Annars är huset precis så kyligt som man kunde förvänta av Samhall (innan de bytte logga). Måndagsångesten känns i de trista korridorerna och karga hallarna. Med undantag för en lustig liten upphöjd scen i ett hörn där klassens clown kanske framfört "I can drive a taxi" på firmafesten, Snickeriet style? :rolleyes: Kan tänka mig att chefen hållit låda på måndagssamlingen också: "Jaha, tyst i salen! Ny vecka, nya tag. De där plastlocken vi gjort åt Volvo, de var 5 mm för stora så de blev reklamerade, allihop. Berra, ställ om maskinerna så får vi göra om'et. Sen har vi fått en ny beställning, 10000 påsklämmor till Skogaholm. Men det är ingen panik. Får vi det klart till årsskiftet så duger det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Fler purfärska bilder (rekordsnabbt den här gången).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

"Samhall-husets västra flygel" :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar