Norns Bruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Norns Bruk

Inlägg av jonaskungsman »

Kunde inte finna någon tråd där denna skapelse fanns inbäddad på något vis, så då fick det bli en snabb utflykt med kameran idag för att ändra på detta.

Detta är alltså en hytta som byggdes 1642 om jag inte missminner mig, och den sista blåsningen gick inte av stapeln förrens 1916, alltså 274(!) år i drift.

Hoppas bilderna ska smaka för er som ännu ej sett denna hytta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Fantastiskt, vilket ställe, hatten, eller iaf vintermössan av.
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Ja det ligger en hel del historia bakom detta område, det är ganska fantastiskt hur välbevarad denna hytta är, visst är den delvis restaurerad, men det är i princip enbart diverse plankbäddar, räcken och dyl. för att minska faran för oss besökare.

Hela byn är väldigt gammal och otroligt fin, ska ta mig tid vid tillfälle att fotografera lite mer i detta område någon gång inom en snar framtid.

Finns diverse ruiner samt en kyrkogård m.m. (och en bebodd by).

//K
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag hade förmånen att besöka detta område under gängets Tour de midsommar. Hardcore camping, UE och diverse andra förlustelser i en episk resa genom Bergslagen och Dalarna.
Tack för de vintriga bilderna.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Ja det va en resa att minnas..
Finns en skylt där med info om hela "ortens" historia.

Finns ett fint hus till där i närheten också ;)
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Där ser man JP, härligt att det sprids lite om detta område också (åtminstone inom rätt kretsar). Tack och lov så har detta område klarat sig mycket bra ifrån vandalism och dyl. trots att det har en relativt känd brukshistoria.

Ja den historian kan nog göras precis hur lång som helst skulle jag tro, är det någon särskild byggnad du syftar på Podden? Tänkte om det mot förmodan är något som jag missat (jag bor endast ett stenkast bort om man är världsmästare i kulstötning)?. Du kan PMa om du vill.

Finns en relativt nyskapad ruin där också (plus en väldigt gammal i skogen ovanför), en byggnad som brann ner till grunden 2012, så enbart skorsten samt källare återstår mitt i byn.

//K
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Fin byggnad måste jag säga, får lov att kikas närmre på om man är i krokarna.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Det tycker jag absolut att den är värd! Finns som sagt mycket sevärt runtomkring i krokarna.

//K
Skriv svar