Västerås ångkraftverk, och dess senare öde

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Västerås ångkraftverk, och dess senare öde

Inlägg av erro »

Området är inhägnat, men det vete tusan om Peab har jobbat nåt särskilt senaste året..... Tror inte på insläpp, förmodligen kommer inte ens Vännerna in? Att bryta sig in utgår jag från att du inte ens överväger.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Så här såg det ut i söndags:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Mirage""]Hur ser det ut idag?
Går det att ta sig en titt själv, eller är det Ångkraftverkets Vänner som gäller?

Skicka gärna ett PM om någon vet men inte riktigt vill skriva i tråden.
:) [/quote]

Varit mycket i Västerås sista året, och som du ser av Erros bilder verkar det inte vara mycket att se längre. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Rutger""]Bygget av badet är igång.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2100028[/quote]

Ska bli kul att 2014 ta lite "efter"-bilder, som omväxling på något nytt/ombyggt, istället för en "efter-bild" på en grusplan... :)

/B
Användarvisningsbild
Vastmanland
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 15:13
Kontakt:

Inlägg av Vastmanland »

Bild

Julpyntat =)
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

En bild från förra lördagen.

I går ringde det en nisse från ett marknadsundersökningsföretag till mig och ställde frågor om Kokpunkten. Förutom de vanliga "kryss-svaren" så fick han en lång monolog om vad jag ansåg om inkompetenta kommunpolitiker med storhetsvansinne, kostnad för skattebetalarna om/när det blir ett fiasko samt vad man kunde ha använt byggnaden till istället.

Enligt honom så var jag långt från den enda som hade kommit med kritiska svar...

Jag håller dock med Benkar om att det där projektet är mindre illa än en rivning, men drömmen hade ju varit ett fullständigt bevarande samt eventuellt ett museum över energiteknik och teknisk utveckling, med hjälp av ABB, Vattenfall mfl.
Men det är kanske fler människor som gillar äventyrsbad än industrihistoria...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Älgben""]En bild från förra lördagen.

I går ringde det en nisse från ett marknadsundersökningsföretag till mig och ställde frågor om Kokpunkten. Förutom de vanliga "kryss-svaren" så fick han en lång monolog om vad jag ansåg om inkompetenta kommunpolitiker med storhetsvansinne, kostnad för skattebetalarna om/när det blir ett fiasko samt vad man kunde ha använt byggnaden till istället.

Enligt honom så var jag långt från den enda som hade kommit med kritiska svar...

Jag håller dock med Benkar om att det där projektet är mindre illa än en rivning, men drömmen hade ju varit ett fullständigt bevarande samt eventuellt ett museum över energiteknik och teknisk utveckling, med hjälp av ABB, Vattenfall mfl.
Men det är kanske fler människor som gillar äventyrsbad än industrihistoria...[/quote]Tycker man kunde gjort om byggnaden till industrihotell, kontor och varför inte en resturang på toppen? Byggnaden är i mina ögon en "amputerad" skapelse :-( . såg föressten at man rivit dom råa industribyggnaderna bredvid, skall väl bli parkering har tagit lite bilder från det stället+inifrån en av dom rivna byggnaderna. Bilder före å efter dyker väl opp på någon av mina hemsidor längre fram.......
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Tro det eller ej, men det verkar bli verklighet av Peabs planer. Enligt hemsidan http://www.kokpunkten.se så öppnar man nu på torsdag den 28/8. Det verkar t.o.m. ha varit nån smygpremiär i fredags för jag har sett folk på Facebook skriva om det. Vad vet jag? Har själv inte varit där och tittat på väldigt länge så jag har ingen aning om hur det ser ut.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det är väl dags att komma ut ur skalet och bidra med lite osett material. Det finns extremt mycket som aldrig publicerats än... Jag var med på en visning för några månader sedan medan man jobbade med att färdigställa badet. Spontant blev jag initialt imponerad och jag tror det kan bli riktigt häftigt på sitt sätt, ska erkännas. Sen får vi väl se om besöksmålen nås och hur länge det håller i sig. Förhoppningarna att man som besökare ska känna att man befinner sig i ångkraftverket blev däremot aningen grusade. Snarare känns det som att man befinner sig i ett badhus... dock ett tämligen påkostat och modernt sådant. Det finns många avdelningar för olika målgrupper så man lär inte behöva lämna huset på hela dagen om man så vill. Pooler och serveringar finns så det räcker för att dränka sorgerna över det man rivit. Vi som värnar industrihistorien och fortfarande drömmer att man vandrar i kraftverket om nätterna får trösta oss med att de viktigaste delarna bevaras, som planerat. Det man rivit för badet är mava-delen (med rör, tankar och pumpar en masse) och den modernaste pannan som var just det - nyast (1959 är nytt i sammanhanget).

Bifogar några före- och efter-bilder. Det är parvis samma plats med några års mellanrum. Beskåda ödelägg.. underverket!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar