Fårbo sågverk..?

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Alty
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 13:51

Fårbo sågverk..?

Inlägg av Alty »

Tänkte höra om någon har varit vid det nedlagda sågverket i Fårbo strax norr om Oskarshamn?
Jag har själv åkt förbi stället några gånger under mina resor till och från Karlskrona och tänkt stanna och ta en titt, det ser helt tomt och övergivet ut men har inte lyckats luska fram om det finns någon annan verksamhet där.
Jag åkte förbi där senast idag men vädret tillät inte riktigt ett besök... :(
Någon som vet om det är värt ett besök för jag lär säkerligen åka förbi där snart igen...
Rickenbacker
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 21:34

Inlägg av Rickenbacker »

Det finns ingen verksamhet där längre. Platsen är bevakad av vaktbolag och ägs av ett företag som inte verkar veta vad dom vill göra med det.
Alty
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 13:51

Inlägg av Alty »

[quote=""Rickenbacker""]Det finns ingen verksamhet där längre. Platsen är bevakad av vaktbolag och ägs av ett företag som inte verkar veta vad dom vill göra med det.[/quote]


Jahaja, misstänkte nästan att det var så med tanke på hur pass synligt stället ligger. Företaget i fråga verkar ha funderat länge på nytt användningsområde eftersom det såg ut att vara ordentligt igenvuxet...
Någon som vet vad hände med sågverket egentligen? Har hört talas om att en lokal konkurrent köpte hela rasket bara för att kunna lägga ner det...(?)
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

tanken slog mig! skulle stanna sist jag åkte förbi men bilen gick så fort hemåt, såg döds-övergivet ut.. fint plats.
Alty
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 13:51

Inlägg av Alty »

[quote=""Tidevarvets""]tanken slog mig! skulle stanna sist jag åkte förbi men bilen gick så fort hemåt, såg döds-övergivet ut.. fint plats.[/quote]


Jo, jag har också passerat stället flera gånger den senaste tiden men aldrig fått tillfälle att stanna där...
Någon som vet vilket företag som äger det idag?
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Fårbo verkar ju exceptionellt lovande:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article153574.ab
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Passerat några gånger. Verkar som om E22 är omdragen en aning där, kan kanske påverkat samhället också.

Slängde ett öga på sågen, från utsidan, men såg ( :D ) inte så upphetsande ut, och började dessutom bli mörkt.

/B
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Det fascinerande med Fårbo är att Konsum som ligger vid huvudgatan (numer så gott som otrafikerad sedan vägen till Figeholm och OKG drogs om söder om samhället och E22 passerar den gamla vägkorsningen planskilt) fortfarande överlevt. KF-Föreningen Oskarshamn som finns i Oskarshamns och Högsby kommuner har fortfarande lönsamma butiker även på de mest omöjliga ställen medan grannföreningen Göta lagt ned alla butiker även i stora samhällen som Ljungby och Alvesta.
pistol-pete
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 06 mar 2011, 18:56
Kontakt:

Inlägg av pistol-pete »

[quote=""Alty""]Jahaja, misstänkte nästan att det var så med tanke på hur pass synligt stället ligger. Företaget i fråga verkar ha funderat länge på nytt användningsområde eftersom det såg ut att vara ordentligt igenvuxet...
Någon som vet vad hände med sågverket egentligen? Har hört talas om att en lokal konkurrent köpte hela rasket bara för att kunna lägga ner det...(?)[/quote]

Jag var inne härom dagen... skrivit en blogg om det!

http://www.pistolen.fotosidan.se/blog/82850.htm
Skriv svar