Stora Vika, Nynäshamn

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""igohugo""]Hehe, ja jo, men så e det ju alltid. Nu va det inte det jag undrade :p [/quote]

Fel fråga på rätt ställe, eller rätt fråga på fel ställe min vän!
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

Jag undrar detsamma, kanske mest hur ilskna de är när man ändå håller sig utanför avspärrat område ;)
igohugo
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 22:40

Inlägg av igohugo »

[quote=""Industrisemester""]Jag undrar detsamma, kanske mest hur ilskna de är när man ändå håller sig utanför avspärrat område ;) [/quote]
Nä Gud förbjude att få svar på sån fråga här...
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Stället är välbevakat då en stor del av anläggningen är fylld med träpellets och flis, mao väldigt eldfängt. Jag och Rutger besökte stället för några år sedan efter att ha pratat med områdesansvarige. Den personen har idag slutat och inga besök tillåts längre. Dessutom ska de mer spännande delarna ha städats upp och den mäktiga kalkugnen kan inte längre beundras i sin helhet då hallen har delats upp med väggar av banderoll.

Några bilder från förr ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Kulturskymning""]Stället är välbevakat då en stor del av anläggningen är fylld med träpellets och flis, mao väldigt eldfängt. Jag och Rutger besökte stället för några år sedan efter att ha pratat med områdesansvarige. Den personen har idag slutat och inga besök tillåts längre. Dessutom ska de mer spännande delarna ha städats upp och den mäktiga kalkugnen kan inte längre beundras i sin helhet då hallen har delats upp med väggar av banderoll.

Några bilder från förr ...[/quote]

Min profilbild är tagen i den stora hallen där.. Men stora delar av taket rasade in vintern för två år sen.. Fliset som finns där importeras från england för att eldas i värmeverket i jordbro.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hittade denna video idag: [ LÄNK ]
dbfoto.se

Här kommer filmen från när vi var ute på äventyr i helgen! Klättrade en av dom två cirka 60 meter höga skorstenarna som finns på området.
Tyvärr så kom jag inte hela vägen upp, stegen satt löst med 5 meter kvar, så när jag stannade var jag på ca 55 meters höjd.. Hade hoppats kunna stå på toppen men tyvärr så kan man inte få allt:/

Skulle vara kul om så många som möjligt delade denna film :) Lovar att det kommer mera om denna sprids bra..
Tyvärr så gör Facebook att kvalitén blir mycket sämre, men ska ladda upp den på vimeo och sedan länka i kommentarerna...

/DB
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Kulturskymning""]Pelletshanteringen vid Stora Vika är i bruk året om vad jag har förstått. Perstorp BioProdacts (fd. TallOil) verkar inte alltför pigga på att låta folk fota...[/quote]

Förlåt att jag väcker liv i en gammal tråd, men tänkte höra om någon vet vad det är för företag som huserar i lokalerna nu. Hittar inget om Perstorp Bioproducts i Stora Vika när jag googlar... :confused:
Kan passa på att tipsa om att Stockholms läns museum gjort en fin bok som heter "Cement. Stora Vika - industriort i folkhemmet".
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""riddar m""]Förlåt att jag väcker liv i en gammal tråd, men tänkte höra om någon vet vad det är för företag som huserar i lokalerna nu. Hittar inget om Perstorp Bioproducts i Stora Vika när jag googlar... :confused:
Kan passa på att tipsa om att Stockholms läns museum gjort en fin bok som heter "Cement. Stora Vika - industriort i folkhemmet".[/quote]

Stockholm Bulhamn / Perstorp är fortfarande aktiva på området och det går alldeles utmärkt att besöka de övergivna delarna utan att de märker ifall man är smidig :)
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Skriv svar