Stora Vika, Nynäshamn

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Ser verkligen mysigt ut[/quote]

Är benägen att hålla med trots att det ligger ovan jord.
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""daytripper72""]Jag var där och geocachade när det var helg...klättrade lite och hoppades att ingen skulle dyka upp. Och ingen kom. Följ denna länk och klicka på "stora vika" så kan ni se vad jag fotade...MAKALÖST STÄLLE!

http://www.richardbergman.se/[/quote]

Fantastiska stiliserade bilder. Kanske årstiden bidrar.
Jag åker ofta förbi på väg till sommarhus och har varit inne några gånger. Får erkänna att jag i hastig nöd en gång lämnat ett obestridligt DNA spår på den toan du fotat
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Stora Vika, Nynäshamn

Inlägg av Ärlige Harry »

Håller med. Fantastiska bilder. Har bara sett anläggningen utifrån (förra våren) och då verkade det pågå någon form av verksamhet där.
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Pelletshanteringen vid Stora Vika är i bruk året om vad jag har förstått. Perstorp BioProdacts (fd. TallOil) verkar inte alltför pigga på att låta folk fota men för ett par år sedan blev jag plus kompanjon insläppta efter att ha frågat snällt. Kanske har dom blivit kinkigare sedan dess. Synd i sådana fall, det är en ganska grym anläggning!

http://www.aska.nu/stora_vika.asp
Senast redigerad av 1 Kulturskymning, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: felstavning samt omformulering
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Kulturskymning""]Pelletshanteringen vid Stora Vika är i bruk året om vad jag har förstått. . .
[/quote]

Hur stor del av anläggningen används till just pellets?

Pelletshantering? Menar du att de lagrar bränslepellets där, eller?
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Saddam""]Hur stor del av anläggningen används till just pellets?

Pelletshantering? Menar du att de lagrar bränslepellets där, eller?[/quote]

Om du kollar på bild 1 i galleriet så handlar det om den stora öppna "hangaren". Vilket ju är en ganska stor byggnad. Det verkar som om de processar/framställer pellets på något vis.
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Fick inte känslan av att någon form av tillverkning pågår vid Stora Vika och att anläggningen bara används som lager. Jag antar att den ligger bra till med tanke på den rejäla hamnen och mälarregionens alla villor.

Nu vet ju inte jag hur tillverkningen av värmepellets går till eller hur makapärer som tillverkar sådana ser ut så kan ha missat dem. Men i sådana fall är dom ganska små ... :)
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

Nå jag svängde in på hojen häromveckan och smög fram på vägen utmed stängslet. Hade inte kommit långt så halvprejades jag av fet pickup med sur man i som frågade vem jag var och vad jag sysslade med. Jag svarade som jag numera brukar göra när folk frågar så där att jag är ute och stjäl. Då skrattade han och sa att han hade saker där inne han var rädd om så han kollade upp folk.

Tyder på verksamhet antar jag.

Har lite bilder från andra sidan genomfarten där själva kalkbrottet låg som jag tar upp vid tillfälle
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

[quote=""NoFace""]
Har lite bilder från andra sidan genomfarten där själva kalkbrottet låg som jag tar upp vid tillfälle[/quote]

Ser fram emot bilderna!

Cementfabriken i all ära, men är man i krokarna ska man inte missa att besöka kalkbrottet också! Det är som en kyrkogård för gigantiskt skrot.
Stora delar är också täckt av hushållsskräp, förmodligen kvarlämningar från Bedminsters tid.
Varma dagar kan man passa på att ta ett dopp i den vattenfyllda delen, om man inte har något emot att trotsa badförbudet och att samsas med traktens barnfamiljer!

Om någon är i husletartagen så är en ombyggd elstation till salu ett stenkast från fabriksområdet :o
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

Fyfan vad skabbigt. Och se begär dom 1,8 mille för det. Troligt att någon betalar så mycket för att gå ut på morgonen och se ut över den gamla cementfabriken. Skulle väl vara en UEare isåfall :D
Skriv svar