Kalklinbanan
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
[quote=""mopedhuligan""]Hur då spårade ur? Den kan den väl inte?[/quote]
Jodå - det går alldeles utmärkt... Vagnen hålls på plats av sin tyngd och flänsarna på hjulet. Om det uppstår ett kraftigt ryck och/eller i samband med kraftig vind kan hjulet klättra över och då tar tyngdlagen över. Det lär ligga en hel del vagnar på botten av Hjälmaren...
När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:
Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...
Jodå - det går alldeles utmärkt... Vagnen hålls på plats av sin tyngd och flänsarna på hjulet. Om det uppstår ett kraftigt ryck och/eller i samband med kraftig vind kan hjulet klättra över och då tar tyngdlagen över. Det lär ligga en hel del vagnar på botten av Hjälmaren...
När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:
Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...
- mopedhuligan
- Inlägg: 942
- Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35
Än står den ju kvar, linbanan. Här är lite bilder från ett besök i somras. Kalkbrottet i Forsby och vinkelstationen vid Knotberget.
http://bit.ly/qgEuEw
http://bit.ly/qgEuEw
Mina bilder från övergivna platser: http://bit.ly/iYBILF
[quote=""JakobE""]Jodå - det går alldeles utmärkt... Vagnen hålls på plats av sin tyngd och flänsarna på hjulet. Om det uppstår ett kraftigt ryck och/eller i samband med kraftig vind kan hjulet klättra över och då tar tyngdlagen över. Det lär ligga en hel del vagnar på botten av Hjälmaren...
När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:
Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...
[/quote]
Kan inte nån simkunnig med bra kamera leta hinkar på botten?
Om det finns hinkar på botten??
När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:
Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...
[/quote]
Kan inte nån simkunnig med bra kamera leta hinkar på botten?
Om det finns hinkar på botten??