Kalklinbanan

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

MrHyde
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 20:30

Inlägg av MrHyde »

Det vet jag inte, det är antagligen nåt som är väldigt uppförstorat med tiden, jag ska fråga nästa gång jag träffar honom, men det kan dröja ett tag.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

[quote=""mopedhuligan""]Hur då spårade ur? Den kan den väl inte?[/quote]

Jodå - det går alldeles utmärkt... Vagnen hålls på plats av sin tyngd och flänsarna på hjulet. Om det uppstår ett kraftigt ryck och/eller i samband med kraftig vind kan hjulet klättra över och då tar tyngdlagen över. Det lär ligga en hel del vagnar på botten av Hjälmaren...

Bild

När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:

Bild

Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...

Bild
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

OK, men det är inte nåt den stackarn i kontrollrummet kunde ha förhindrat iaf. Känns inte så genomarbetat, det borde vara risk att de trillar ner i hjälmaren stormiga dagar nu med.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Jenny
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 maj 2011, 19:07
Kontakt:

Inlägg av Jenny »

Än står den ju kvar, linbanan. Här är lite bilder från ett besök i somras. Kalkbrottet i Forsby och vinkelstationen vid Knotberget.

http://bit.ly/qgEuEw
Mina bilder från övergivna platser: http://bit.ly/iYBILF
Syntax
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 10:41

Inlägg av Syntax »

[quote=""JakobE""]Jodå - det går alldeles utmärkt... Vagnen hålls på plats av sin tyngd och flänsarna på hjulet. Om det uppstår ett kraftigt ryck och/eller i samband med kraftig vind kan hjulet klättra över och då tar tyngdlagen över. Det lär ligga en hel del vagnar på botten av Hjälmaren...

Bild

När vagnarna är tomma är risken större. Drivlinan sitter med en käft lite längre ner och särskilt när en vagn går över en stolpe och går från "dragande" till "skjutande" så kan det uppstå ryck som får hjulen att lätta. Då är det naturligtvis vanskligt om vagnen är tom. Lite mer i närstudie:

Bild

Vid passagen över Hjälmaresund är spännvidden lång och linorna långa och slacka och där är säkerligen risken som störst, särskilt vid vind. Rätt otroligt att det funkade så pass bra som det gjorde trots allt...

Bild[/quote]







Kan inte nån simkunnig med bra kamera leta hinkar på botten?
Om det finns hinkar på botten?? :D
Skriv svar