Kalklinbanan

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Så var det tänkt då det byggnadsminnesförklarades. Kommunerna, tror det är Köping, Kungsör, Katrineholm och Vingåker, var med på notan från början. Sedan backade någon ut och då föll de som käglor. Just nu verkar det mesta hänga i luften.

Jag var uppe med Benkar i somras och kikade på resterna av linbanan Kristineberg-Boliden. Samma års barn, samma leverantör och samma teknik. En stump har bevarats och korgarna har bytts ut mot kabiner. Det verkar väl ha blivit "sådär" om man utrycker sig milt. Tanken på att köra turister i linbanan verkar lite svårsåld när man tänker på det. Tänk att få cellskräck och/eller svindel efter tio sekunder och sedan sitta där i två timmar... Attraktionen är helt enkelt för exotisk och antalet tekniknördar (undertecknad i hög grad inräknad) för få för att det skall gå runt som attraktion på lite längre sikt.

Jag tänker lite på flugan dressincykling som blev övermåttan populärt för en sådär 15 år sedan. Billigt och bra och det var många som tyckte det var spännande att prova på. En gång eller kanske två visade det sig. Marknaden blev liksom mättad och uthyrarna säckade ihop en efter en. Gräset och granarna växer på och det blir svårare att hålla igång.

Stråssa gruva som blev turistgruva är ju ett annat exempel. En och annan gruvnörd och teknikfreak kom förbi och åkte ner men det blev orimligt att driva detta komplex och det säckade ihop för en tio år sedan eller så.

Jag tror kommunerna helt enkelt fått kalla fötter. Man har säkert tillräckligt med problem i dessa kommuner och tanken på att bli med en sakta förfallande linbana som man tillslut måste riva med skattemedel då den börjat bli farlig är säkert avskräckande.

Synd, men det är som det är på något vis. Det är liksom enklare med lämningar modell Storstöten i Dannemora. Det bara står där och någon gång vart femte år behöver man bättra på något staket. Alternativet är liksom ingenting - att göra något åt det är liksom inte möjligt.

Mycket snack blev det. Intressant tanke dock...
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""JakobE""]Så var det tänkt då det byggnadsminnesförklarades. Kommunerna, tror det är Köping, Kungsör, Katrineholm och Vingåker, var med på notan från början. Sedan backade någon ut och då föll de som käglor. Just nu verkar det mesta hänga i luften.

Jag var uppe med Benkar i somras och kikade på resterna av linbanan Kristineberg-Boliden. Samma års barn, samma leverantör och samma teknik. En stump har bevarats och korgarna har bytts ut mot kabiner. Det verkar väl ha blivit "sådär" om man utrycker sig milt. Tanken på att köra turister i linbanan verkar lite svårsåld när man tänker på det. Tänk att få cellskräck och/eller svindel efter tio sekunder och sedan sitta där i två timmar... Attraktionen är helt enkelt för exotisk och antalet tekniknördar (undertecknad i hög grad inräknad) för få för att det skall gå runt som attraktion på lite längre sikt.

Jag tänker lite på flugan dressincykling som blev övermåttan populärt för en sådär 15 år sedan. Billigt och bra och det var många som tyckte det var spännande att prova på. En gång eller kanske två visade det sig. Marknaden blev liksom mättad och uthyrarna säckade ihop en efter en. Gräset och granarna växer på och det blir svårare att hålla igång.

Stråssa gruva som blev turistgruva är ju ett annat exempel. En och annan gruvnörd och teknikfreak kom förbi och åkte ner men det blev orimligt att driva detta komplex och det säckade ihop för en tio år sedan eller så.

Jag tror kommunerna helt enkelt fått kalla fötter. Man har säkert tillräckligt med problem i dessa kommuner och tanken på att bli med en sakta förfallande linbana som man tillslut måste riva med skattemedel då den börjat bli farlig är säkert avskräckande.

Synd, men det är som det är på något vis. Det är liksom enklare med lämningar modell Storstöten i Dannemora. Det bara står där och någon gång vart femte år behöver man bättra på något staket. Alternativet är liksom ingenting - att göra något åt det är liksom inte möjligt.

Mycket snack blev det. Intressant tanke dock...[/quote]

Just linbanan lär ha inneburit ovanligt stora kostnader också. Mängder med stolpar, korgar, linor, you name it. Ett helvetesprojekt helt enkelt; och sen ska alltihop konkurrera med Perssons berömda vård, skola, omsorg.
Good bye, kalklinbana med andra ord.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Med tanke på att de som idag äger den är beredda att lägga upp 7 MKr i prasslande sedlar för att skjuta över problemet på någon annan så förstår man att det inte är gratis att riva den.

Uppe i norr så har man helt sonika låtit alla stolparna stå. Man klättrade väl bara upp och skar av kabeln med skärbrännare. Det ser rätt märkligt ut med betongpinnarna som står där ute i ödemarken. Spännstationerna som var helt i stål skars dock ner.

Bild

Man undrar ju stilla hur det blir den dag då första stolpen vittrat sönder så till den grad att den faller som en torraka. Plötsligt skall hundratals fallfärdiga och livsfarliga stolpar vräkas omkull, komplett inväxta i tät skog ute i ödemarken. Att Boliden skulle påta sig något ansvar låter ju föga troligt...

Jag gissar att det inte skulle accepteras i Köpingfallet, åtminstone inte på norra delen. Där går ju banan till stor del över bebyggda trakter och förmodligen måste man då bila ner stolparna och hugga bort fundamenten. Jättestolparna över Hjälmaresund är väl inte helt triviala att få bort heller.

Som sagt - svårt att få barnfamiljerna att stoppa till där. Barnen vill vidare till äventyrsbadet i Örebro istället...
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Rätt tramsigt om hela sträckan skulle behöva rivas dock. Den faller väl av sig själv allt eftersom.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Rätt tramsigt om hela sträckan skulle behöva rivas dock. Den faller väl av sig själv allt eftersom.[/quote]

Instämmer... verkar inte utgöra något hot säkerhetsmässigt just nu.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Jag skulle nog säga att en tredjedel av sträckan går över odlad mark. Där lär ju bönderna kräva att stolparna skall bort och att fundamenten skall bilas ner en meter minst. Antar även att stolparna över Hjälmaresund skall ner.

Principen numera är väl att man skall städa efter sig. Inte bara lämna ett betongskal ute i ödemarken, modell Ramhäll. Stolparna kommer inte att stå för evigt även om det kommer att ta tid innan de faller. Så fort toppen av asfalt försvunnit tränger vatten ner i betongen och spränger upp den vid temperaturväxlingar.

Rent allmänt är jag lite förvirrad över vad som gäller vid uppstädning. Samtliga gruvor t.ex. som försvunnit sedan runt 1980 har man totalt utplånat alla spår. Bad news for us...

Åkte i somras från Kristineberg till Boliden med en diger lista över gruvor som nedlagts i modern tid och tänkte att det skulle finnas någon lämning. Men se tji - total Nagasaki - inte ett spår. Inte så mycket som en böjd spik ens. Stolta namn som Uddengruvan, Kedträsk, Rackejaur, Kimheden... Vernichtet...
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

[quote=""JakobE""]Jag skulle nog säga att en tredjedel av sträckan går över odlad mark. Där lär ju bönderna kräva att stolparna skall bort och att fundamenten skall bilas ner en meter minst. Antar även att stolparna över Hjälmaresund skall ner.

Principen numera är väl att man skall städa efter sig. Inte bara lämna ett betongskal ute i ödemarken, modell Ramhäll. Stolparna kommer inte att stå för evigt även om det kommer att ta tid innan de faller. Så fort toppen av asfalt försvunnit tränger vatten ner i betongen och spränger upp den vid temperaturväxlingar.

Rent allmänt är jag lite förvirrad över vad som gäller vid uppstädning. Samtliga gruvor t.ex. som försvunnit sedan runt 1980 har man totalt utplånat alla spår. Bad news for us...

Åkte i somras från Kristineberg till Boliden med en diger lista över gruvor som nedlagts i modern tid och tänkte att det skulle finnas någon lämning. Men se tji - total Nagasaki - inte ett spår. Inte så mycket som en böjd spik ens. Stolta namn som Uddengruvan, Kedträsk, Rackejaur, Kimheden... Vernichtet...[/quote]


Idag måste man väl sätta av en tillräckligt stor summa pengar som skall garantera uppstädning även om bolaget går i konkurs? Sådana lagar har funnits i flera amerikanska delstater sedan 1970-talet. Sen undrar man ju om det är tillräckliga summor, det finns säkert rätt mycket äckligheter som göms på djupet även efter en sanering.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Skriv svar