Kalklinbanan

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Kalklinbanan

Inlägg av JakobE »

Ingen nyhet kan sägas direkt men jag tänkte slå ett slag för Kalklinbanan mellan Köping och Forsby. En helt unik anläggning som sakta förfaller i takt med att åren går. Sista kalklasten gick 1997.

Bild

Det förefaller nu som om diskussionerna mellan berörda kommuner och ägaren Nordkalk i Köping strandat totalt och en rivning blir nog dessvärre oundgänglig.

Bottom line - man ångrar sig så förbaskar många gånger (åtminstone jag) de ställer då man aldrig fick a ur vagnen och så plötsligt en dag var det rivet. Passa på medan det hela står kvar intakt.

http://www.pbase.com/jakobe/limestone_cableway
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Kalklinbanan

Inlägg av Grishnac »

Den där har man ju passerat ett otal gånger, alltid när man tog E18 mot Örebro så förundrades man över korgarna som långsamt gungade över vägen......man undrade alltid varifrån dom kom och vart dom skulle.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

Jag säger det samma. Passa på att besöka det nu.

http://spr.dinstudio.se/gallery1_12.html

Intressant som bara den!!
__________________
Senast redigerad av 1 SPR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Grishnac""]Den där har man ju passerat ett otal gånger, alltid när man tog E18 mot Örebro så förundrades man över korgarna som långsamt gungade över vägen......man undrade alltid varifrån dom kom och vart dom skulle.[/quote]

Visst har man funderat över dem i unga år. Nu hade jag dock glömt bort dem så det blev en liten nostalgitripp över denna tråd.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Ruins""]Är det någon av er som provat att vandra längs med hela sträckningen på denna linbana?

Funderade på framkomligheten osv, vissa omvägar och någon form av flytetyg lär behövas vissa sträckor men allt för våldsamt borde det inte bli.
[/quote]

Det lär behövas, jag har inte försökt vandra hela vägen, men som uppvuxen i området har jag däremot paddlat runt några av de delar som går över vatten. Rätt långa sträckor har jag för mej, men jag var ju rätt liten själv då. Det är inte direkt nån promenadstig genom skogen heller vill jag minnas. Men det vore roligt att prova.
robban
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 19 feb 2009, 20:06

Inlägg av robban »

undrar varför sverige inte promotar lokala tillgångar om nu kalken från brottet är ok, istället så importeras det med båt från utlandet.

rimmar ju illa med allt tjat om miljö och att behålla jobb i sverige numera.

jörnmark, när försvann det protektionistiska tänket att sverige skulle trygga tillgången av råvaror inom sverige?
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Jag snackade med gubbarna på Nordkalk i Köping och tydligen är Forsbykalken inte tillräckligt vit för de krav som deras nuvarande kunder har. En storsäljare är bestrykningsgegga för papper och där är hög vithet ett krav. Dylik kalk tar man från England och Norge per båt.

Det går en mindre mängd kalk från Forsby fortfarande, dock med lastbil. Forsbykalken används för jordförbättringskalk där vitheten inte spelar någon roll, precis som vid cementtilverkning. Det är dock frågan om rätt små kvantiteter vilket inte motiverar drift av linbanan. Jag har för mig jag hörde att linbanan tarvade någonstans mellan 5-10 heltidanställda. Om man gissar att två monsterlastbilar med släp klarar transporten idag så kan man ju föreställa sig vilken besparing det är frågan om. Att vi som skattebetalare får betala vägslitaget är ju en helt annan historia...

Sista året linbanan kördes var kvantiteten nere i 100.000 ton vilket kan jämföras med toppåret 1967 då det kördes 650.000 ton.

En tankvärd metafor kanske - efterfrågan brutalbetongen dog med miljonprogrammer och ersattes med en lavinartad tillväxt av glassiga veckomagasin med glassigt papper...
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""robban""]undrar varför sverige inte promotar lokala tillgångar om nu kalken från brottet är ok, istället så importeras det med båt från utlandet.

rimmar ju illa med allt tjat om miljö och att behålla jobb i sverige numera.

jörnmark, när försvann det protektionistiska tänket att sverige skulle trygga tillgången av råvaror inom sverige?[/quote]
Hade börjat krisa runt mitten av 60-talet, och dog mellan 1980-85 skulle jag säga.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: förtydligande
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

I framtiden kommer vi nog se tilllbaka på dagens skövla slit och släng samhälle och förundras över hur kortsiktigt och ohållbart vi handlade då.

Räkor som dras i land i holland för att skickas till marocko för att skalas och sedan tillbaka till holland för att paketteras och distribueras till övriga europa.
Svensk post som går till belgien för att sorteras och sedan köras tillbaka till sverige igen.
Kakao som i det närmaste stjäls från afrikanska nationer som sedermera får köpa tillbaks dyr choklad som det står Nestlé på är bara några exempel.

Money makes the world go round... and stop.
Skriv svar