Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Kusligt""]Reaktionerna lät ju inte vänta på sig.

Folk går in och plockar takplåt från byggnaderna för egen vinning från en mark som ingen äger. Några som ser efter området blir besvikna och kontakter polisen. ST Nu lägger upp en artikel där vandalerna som vi kallar dem bara blir påhejade för att de "hjälper till" med rivningen och tar materialet till nytta. Visst jag kan trots allt förstå dem men tråkigt för oss...[/quote]

Ändå är det en spännande process. Om du idag besöker någon ruin från låt säga - 1200-talet i sverige eller kanske ännu äldre sådana nere i europa så är dom ju drabbade av precis samma sak. När dom övergavs så plockade folk sten från dom husen och byggde sina egna med. Jag tycker det är ganska spännande att kunna "bevittna" den processen i vårat moderna samhälle. Om tusen år kanske man hittar ruinerna av fabriken och räknar ut att samma sak har skett med den och att resterna av den finns i byggnader runt om i bygden.

Jag är kluven som kanske synes...
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Grishnac""]Ändå är det en spännande process. Om du idag besöker någon ruin från låt säga - 1200-talet i sverige eller kanske ännu äldre sådana nere i europa så är dom ju drabbade av precis samma sak. När dom övergavs så plockade folk sten från dom husen och byggde sina egna med. Jag tycker det är ganska spännande att kunna "bevittna" den processen i vårat moderna samhälle. Om tusen år kanske man hittar ruinerna av fabriken och räknar ut att samma sak har skett med den och att resterna av den finns i byggnader runt om i bygden.

Jag är kluven som kanske synes...[/quote]

Jo det är på sätt och vis kul, jag kan också vara lite av den åsikten. Det är ju roligare att det finns några spår kvar av fabriken än att allt mals sönder. Dock kommer det väl ske förr eller senare som det verkar... Tråkigt det där med föroreningar. För den som inte sett ett objekt är det ju alltid tråkigare ju mer och mer som försvinner, förstörs och nedklottras på en plats oavsett...
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Karlos""]Demontering pågår i Nyhamn...

http://st.nu/medelpad/njurunda/1.5753963-gammal-fabrik-eldorado-for-vissa[/quote]

Ja jisses... -"Lee Persson berättar att de grindar som tidigare stängde allmänheten ute är stulna"....

Låter som om det råder rena rama "Baltikum-stämningen" uppe i Nyhamn, ta/stjäl allt som kan ha något som helst värde.

Snart börjar väl någon att knacka loss tegelstenar också, finfint bygga gillestuga med, lite trist när muraren faller ned död efter att fått i sig lite giftrester... :eek:

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Vad får dig att tro att det snart börjar... ;)

Jag vet åtminstone en person som "räddat" tegel just därifrån.
Jag har ju kontakter lite här och var i landet som ni vet... ;)

Själv är jag barnsligt förtjust i lokalt tegel, vi "räddade" en hel verkstad här hemma i stan.
Gamla Skara Mekaniska Verkstad stod inför rivning, vi på jvgmuseet lyckades få till en paus i arbetet för att ta tillvara teglet.
Teglet skall användas till ett fristående pannhus vi bygger för att klara värmebehovet på vintern. Eftersom lokverkstaden och rundstallet är byggt
med tegel från det lokala bruket så var det ett krav från byggnadskontoret att vi använde det.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Undrar hur långt det kan gå med en plats innan den är helt uttömd för även de mest desperata pundarna.
Här kommer en liten reseskildring jag skrev ned från en vanlig sommardag i Nyhamn 2011:
Lokalerna är vandaliserade helt vansinnigt och det råder fullständigt kaos på de flesta håll. Det vilar olika "kemiska" lukter i byggnaderna, ordentlig miljöförstöring där.

Jag var inte ensam. Killar som lekte krig (luftgevär) och ett par små ungdomsgäng drog runt på området. En liten lastbil med kran stod parkerad och ett par (han & hon) lastade på skrot på flaket. Jag talar med bönder på bönders vis och lärde på latin och bestämde mig för att säga hej (på tryggt avstånd). Frågade om de plockade koppar men fick ett förnärmat nej till svar. Det var minsann "rostfria rördelar" som lastades på flaket. Kopparn var redan slut. Men inte helt, skulle det visa sig. Det bullrade ordentligt från transformatorhuset... Plötsligt brummade en liten bensinmotor igång följt av ljudet av en sågklinga. En lodis höll som bäst på att slå sönder ställverksskåpen med slägga i jakt på de tumnagelstora kopparbitar som fanns kvar efter 20 års övergivenhet. Han hade eget elverk med sig för att driva kapen. På golvet var en sjö av transformatorolja (PCB...) Han var pensionär men "man måste ju leva också". Han får 40 kr kilot för koppar. Han "jobbar" 4-5 timmar om dagen med detta och brukar göra 1000 kr per dag! (Allt enligt hans uppgifter, hur rimligt det är lämnar jag osagt). Vad PCB var och att det var farligt hade han ingen aaaaning om så jag passade på att förklara för den darrige.
Jag ska inte spela skenhelig, visst har jag räddat saker undan rivningshus. Gamla historiska saker som jag försöker datera och spåra till sitt ursprung. Men folk som går loss med slägga för att få några kronor extra till cigg kan gott veta att det finns kameror. Här kommer en exklusiv smygtitt på en kameraskygg koppartjuv och hans kärra. Observera fimpupplaget på instrumentbrädan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vet inte vad man skall tycka förutom att det borde vara hög tid att kontrollerat riva anläggningen och börja sanera. Är ju bortom all räddning. Synd tycker jag. Man kunde väl sparat något exempel på en tidigare så viktig näring ( ännu viktig förstås men tidigare låg det ett pärlband av anläggningar efter Norrlandskusten).
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Aseabarn""]Undrar hur långt det kan gå med en plats innan den är helt uttömd för även de mest desperata pundarna.
Här kommer en liten reseskildring jag skrev ned från en vanlig sommardag i Nyhamn 2011:



Jag ska inte spela skenhelig, visst har jag räddat saker undan rivningshus. Gamla historiska saker som jag försöker datera och spåra till sitt ursprung. Men folk som går loss med slägga för att få några kronor extra till cigg kan gott veta att det finns kameror. Här kommer en exklusiv smygtitt på en kameraskygg koppartjuv och hans kärra. Observera fimpupplaget på instrumentbrädan![/quote]

HAHAH! Bra skrivet och komiskt! Gjorde min start på dagen lite bättre (den var redan väldigt bra).
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Brand igen. Lär väl bli fler nu när många har sommarlov.

http://www.st.nu/dela/1.6050480
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Sv: Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Inlägg av Karlos »

http://st.nu/medelpad/njurunda/1.640396 ... s-pa-skrot

Nu verkar det som om "rivningen" är lite mer organiserad...
Om myndigheterna verkligen villstoppa de så borde väl arbetsmiljö- och miljölagstiftningen ha möjlighet till det?
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Sv: Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Inlägg av Karlos »

http://st.nu/medelpad/njurunda/1.640808 ... ju-gratis-

Visst, de gör det gratis men de plockar ju bara russinen ur kakan och kommer ju inte varken sanera eller ta hand on´m de farliga bitarna. Och hur mycket gifter sprider de när de sätter kapskivan i skrotet?
Skriv svar