Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Aseabarn""]Det brann ju ytterligare två gånger under 2012 och mitt intryck av tidningsbilderna är att det tagit sig i tornets tak så att cisternen nu sticker upp som en burk. Det skär i hjärtat. Bifogar en bild av tornet så som jag vill minnas det.[/quote]
[quote=""Akrylamid""]Stället var rejält trashat, men nog finns det bilder att hämta för den som vill. För min del kommer jag inte att återvända om jag nu inte har annat att göra i krokarna, har tid över och det är ännu ljust.[/quote]
Hur är det med maskiner och sådant, mycket sådant kvar eller mest tomma ekande lokaler att titta på?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Saddam""]Hur är det med maskiner och sådant, mycket sådant kvar eller mest tomma ekande lokaler att titta på?[/quote]

Finns inga maskiner i dom lokalerna, bara gamla cisterner, rör och sådant bröt.


Min serie med bilder från stället ger ganska bra blick av vad som funnits kvar förr, nu är det nog ännu mindre:

http://vasternorrland.blogs.se/2007/03/ ... e~1923272/
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det finns mycket utrustning i funkisbyggnaden och skicket är förfärligt. Jag måste varna för den lömska ståltrappan upp till högsta(?) våningen. Den slår t o m Fredriksbergstrappan i farlighet. Man väntar sig kanske inte att gallerdurken på den lilla avsatsen högst uppe är borta och det krävs inte mycket för att sätta foten i tomma luften, med död och lemlästning som resultat.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Desto närmare marken desto bättre :)

[quote=""Aseabarn""]Det finns mycket utrustning i funkisbyggnaden och skicket är förfärligt. Jag måste varna för den lömska ståltrappan upp till högsta(?) våningen. Den slår t o m Fredriksbergstrappan i farlighet. Man väntar sig kanske inte att gallerdurken på den lilla avsatsen högst uppe är borta och det krävs inte mycket för att sätta foten i tomma luften, med död och lemlästning som resultat.[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Saddam""]Hur är det med maskiner och sådant, mycket sådant kvar eller mest tomma ekande lokaler att titta på?[/quote]
Den enda maskinen jag såg var den jag fotade, men jag var bara inne i någon enstaka byggnad. De övriga lockade inte för min del, jag tyckte mest om att strosa utanför i dimman.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]Det finns mycket utrustning i funkisbyggnaden och skicket är förfärligt. Jag måste varna för den lömska ståltrappan upp till högsta(?) våningen. Den slår t o m Fredriksbergstrappan i farlighet. Man väntar sig kanske inte att gallerdurken på den lilla avsatsen högst uppe är borta och det krävs inte mycket för att sätta foten i tomma luften, med död och lemlästning som resultat.[/quote]

Var i Essvik för x antal år sedan, hade uppenbarligen/troligen lyckan att missa den där trappan :)

Däremot så missade min utflyktskamrat att ha handskar på sig under besöket, trots tvätt av händerna efter besöket, så fick han stora utslag och blåsor på händer och underarmarna dagarna efter besöket :eek: Men, han lever fortfarande... :p

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]stora utslag och blåsor på händer och underarmarna dagarna efter besöket :eek: [/quote]
Han blev kanske loppbiten? Har sett polare som blivit anfallna av loppor(eller kvalster)!? Ser inte roligt ut men som tur är det inget allvarligt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kan inte finnas många fabriksbyggnader kvar i denna klass? Flera kvarkvarande pappersbruk lär vara hotade på sikt och kanske finns det äldre delar insprängda att "hoppas" på.

Väjafabriken. som just nu går väldigt bra, har äldre delar kvar tex. Dock inte alls i samma snygga tegelarkitektur som Essvik.Jag sitter förstås inte och hoppas på nedläggelse och ekonomisk ruin men vad kan kan komma ut på ruinmarknaden inom kanske en 10-årsperiod tror ni? Inom nischen snygga industriruiner

Allt blir inte ruiner heller. Råkade läsa om Münchenbryggeriet/Södermalm som också är en tegelborg. På vippen att rivas men är idag full av verksamhet.

Edit: något annat än bortschaktning av Essvik är väl inte att tänka på? Västernorrland har ingen brist på tomma lokaler precis
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Sv: Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Inlägg av Karlos »

Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Karlos""]Demontering pågår i Nyhamn...

http://st.nu/medelpad/njurunda/1.5753963-gammal-fabrik-eldorado-for-vissa[/quote]

Reaktionerna lät ju inte vänta på sig.

Folk går in och plockar takplåt från byggnaderna för egen vinning från en mark som ingen äger. Några som ser efter området blir besvikna och kontakter polisen. ST Nu lägger upp en artikel där vandalerna som vi kallar dem bara blir påhejade för att de "hjälper till" med rivningen och tar materialet till nytta. Visst jag kan trots allt förstå dem men tråkigt för oss...
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Skriv svar