Fabriken i Essvik (strax söder om Sundsvall)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""CB Milton""]Träet var garanterat impregnerat med kreosotolja eller falu rödfärg. Kisaska brinner inte iom det är ett dött material men däremot kan man smälta ned det i masugnar för att få ut järnet.

Undrar vad som ska brinna där härnäst? Själva massafabriken? Börjar det brinna på ett ställe om det visar sig vara pyromandåd kan vi räkna med att det kommer att brinna på fler ställen den närmaste tiden. Pyromaner har en förmåga att trigga igång varandra. Men man kan vara lugn för att den som bränner ned en fabrikslokal inte kommer att bränna ned bostadshus.[/quote]

Det har redan brunnit där två gånger tidigare så det här är faktiskt tredje gången det brinner. Senast var det en del av själva fabriken som brann, men nu finns inte så många träbyggnader kvar att tända eld på - allt som är kvar är tegel och järn som vad jag vet inte brinner så värst bra.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Grishnac""]Det har redan brunnit där två gånger tidigare så det här är faktiskt tredje gången det brinner. Senast var det en del av själva fabriken som brann, men nu finns inte så många träbyggnader kvar att tända eld på - allt som är kvar är tegel och järn som vad jag vet inte brinner så värst bra.[/quote]

Har nu besökt stället oxå. Fan vad stort det var, det tog nästan 4 timmar att beta av allt och över 600 bilder ändå känns det som jag missat något........ Var på Gusums bruk förra sommaren men det här kändes mycket större, tråkigt bara med all meningslös förstörelse.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hur ser det ut där idag 2013!? Sugen som fan på att åka dit, tänkte fråga här innan jag beger mig ditåt... har ju trots allt 89 mil dit, enkel resa. Tack på förhand.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Hur ser det ut där idag 2013!? Sugen som fan på att åka dit, tänkte fråga här innan jag beger mig ditåt... har ju trots allt 89 mil dit, enkel resa. Tack på förhand.[/quote]

Också lite nyfiken på status. Ett mäktigt hus men misstänker att det är så vandaliserat att det knappast ensamt legitimerar en resa på 180 mil. Men du har ju annat att titta på här uppe.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Också lite nyfiken på status. Ett mäktigt hus men misstänker att det är så vandaliserat att det knappast ensamt legitimerar en resa på 180 mil. Men du har ju annat att titta på här uppe.[/quote]


Vår vän, som är bördig från nejden, har ju indikationer på nåt ovanligt norröver. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jpkrax""]Vår vän, som är bördig från nejden, har ju indikationer på nåt ovanligt norröver. ;)

JP[/quote]

Tänker du på bergrummet och vår vän Grishnac? Vet inte om han är bördig från trakten men sannolikt den med bäst koll ändå.

Slänger in ett litet tips i den riktningen om Saddam åker norrut. . Var inne på Utansjö bruks bostäder ( antar att mesta personalen bodde där)för några år sedan. Såg lite halvtomt och ledsamt ut då. Tror jag satsar på ett återbesök i vår
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Tänker du på bergrummet och vår vän Grishnac? Vet inte om han är bördig från trakten men sannolikt den med bäst koll ändå.

Slänger in ett litet tips i den riktningen om Saddam åker norrut. . Var inne på Utansjö bruks bostäder ( antar att mesta personalen bodde där)för några år sedan. Såg lite halvtomt och ledsamt ut då. Tror jag satsar på ett återbesök i vår[/quote]

Jumlars....jag fick för mig att han var därifrån, vilket ju inte behöver vara fallet. :o
Jovisst är det Grishnacs berg jag har i åtanke.
Far jag uppöver i nåt ärende, ska jag se till att ha lite tid över för att kolla hans hypotes.
Vi har lite lösa planer på norrlandsresa i sommar....

Utansjö verkar lovande, de lade väl ned härom året?

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jpkrax""]Jumlars....jag fick för mig att han var därifrån, vilket ju inte behöver vara fallet. :o
Jovisst är det Grishnacs berg jag har i åtanke.
Far jag uppöver i nåt ärende, ska jag se till att ha lite tid över för att kolla hans hypotes.
Vi har lite lösa planer på norrlandsresa i sommar....

Utansjö verkar lovande, de lade väl ned härom året?

JP[/quote]

De lade ner. Skulle få en tågstation på Bottniabanan men den är väl struken nu. Är en företagsby idag men ligger några ruckel utanför stängslet som verkar ha hört hit.

Edit: några bilder från Utansjö http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3895
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det brann ju ytterligare två gånger under 2012 och mitt intryck av tidningsbilderna är att det tagit sig i tornets tak så att cisternen nu sticker upp som en burk. Det skär i hjärtat. Bifogar en bild av tornet så som jag vill minnas det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Saddam""]Hur ser det ut där idag 2013!? Sugen som fan på att åka dit, tänkte fråga här innan jag beger mig ditåt... har ju trots allt 89 mil dit, enkel resa. Tack på förhand.[/quote]
Jag var där en snabbis på vägen hem nån september kväll i fjol. Det var skön stämning i mörkret då med lite dimma, men det blev bara två bilder för min del, jag tyckte inte att det var ett ställe för mörkerfotografi: http://28dagarsenare.se/showpost.php?p= ... count=2976

Stället var rejält trashat, men nog finns det bilder att hämta för den som vill. För min del kommer jag inte att återvända om jag nu inte har annat att göra i krokarna, har tid över och det är ännu ljust.
Skriv svar