Fridafors bruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Besökte bruket lite hastigt med en polare under Augusti, först då fattade jag vilken del av bruket som är vilket!

Under fredagen(igår) besökte jag stället igen, denna gång med DMT och då passade jag på att lägga ner lite tid på att fotografera...
Bild
Bild
Resten av bilderna från igår

Vad jag fattat så jobbade endast 21 personer här 1999 när allt gick åt skogen.
Ganska fattigt med tanke på att bruket är orsaken till att orten finns på kartan idag, hur många jobbade här under dess glansdagar???

Idag ägs den någorlunda hela delen av HBM Invest och HK Bygg.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Och här är mina bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id1122906_page0.html

Kul att kolla in stället ordentligt, kört förbi har man ju gjort några gånger.
Någon som kan mer historia om den, jag har hittat ett vykort från 1910 och hänvisning till att bruket startades nån gång på 1885. Sen är det liksom tomt fram till 90-talet när artiklar om bedrägeriet började dyka upp.

Tack för turen Saddam.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Trevliga bilder, tycker själv inte det är så intresant plats men det är ju bara för man har bott i närheten hela livet men om man aldrig har varit där så är de ju klart sevärt :)
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Hoppas det är okej att jag lånar tråden och gör lite reklam för ett annat pappersbruk som Mopedhuliganen och jag besökte för en tid sedan?

Inte mycket vandaliserat trots nedläggning för snart 20 år sedan. Men självklart har det faktum att ägarna fraktat bort alla stora maskiner genom hål i väggarna satt sina spår.

Bild

Fler bilder i pixboxen
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

Under julhelgen passade även jag på att titta förbi bruket. Speciellt den gamla panncentralen(?) var väl värd ett besök. Bilder.
Senast redigerad av 1 JackFrost, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: uppdaterar fotolänk
...where angels fear to tread.
sammiethuresson
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 14:45

Sv: Fridafors bruk

Inlägg av sammiethuresson »

Var där för några veckor sen. Fast då var inte dörrarna öppna till den stora fabriken.
Här är några bilder från när jag va där, rätt coolt ställe. Vet ni nåt mer i trakterna runt blekinge/småland?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer bilder på : http://sammiethuresson.se/Albums.php
excentri
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 18:36

Inlägg av excentri »

Jag funderar på att ta mig en tur till Fridafors inom kort. Är det svårt att ta sig in till bruket? Någon skrev att det fanns vakter där, vågar man sig in eller är det är det bara fritt fram?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Man kan säga att halva bruket används fortfarande och andra halvan står öde sedan ett bra tag. Vakter finns men de bryr sig inte om delen utan värde. Lycka till...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Jag upplevde inget sånt när jag var där, men som sagt jag var bara på den sidan av ån där allt var övergivet. Den andra sidan verkade ganska duktigt stängt med grindar så där vände vi snällt.
excentri
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 18:36

Inlägg av excentri »

Okej, tack för informationen, precis det jag behövde veta. Blir lätt ett besök dit! :)
Skriv svar