Romanäs Sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Romanäs Sanatorium

Inlägg av rjd2 »

Romanäs sanatorium är uppfört 1907. I början var det avsett för lungsjuka. Man hade funnit att tranåsklimatet var utmärkt för ett sanatorium. 1960 övergick verksamheten till vård av alkoholmissbrukare men även den verksamheten är idag nedlagd. Byggnaden ritades av den kände arkitekten Carl Westman som också svarade för en del av inredningen. Byggnaden står i stort sett intakt än idag, även om de fristående ligghallarna är rivna.

Nån som vet vad för verksamhet som bedrivs här idag? Mycket verkar stå tomt.



Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

Vackra byggnader och fina kort. Det gjorde sig bra i svart-vitt måste jag säga.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Dom verkade ha gillat minigolf på dom gamla Sanatorierna. Hittade samma sak i Broby :)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Amanite""]Dom verkade ha gillat minigolf på dom gamla Sanatorierna. Hittade samma sak i Broby :) [/quote]

Hehe ja, det verkar som om det var några år sedan banan var i bruk, dock tror jag den uppfördes långt efter sanatoriet användes i sin ursprungliga form. Dock kan nog missbrukarna dragit ett par rundor :D
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]Verkar stå heltomt.
http://www.lst.se/jonkoping/amnen/Natur ... s/Romanas/[/quote]

Länken funkar inte:
"Server Error in '/lstweb' Application.
Runtime Error"


...i alla fall inte för tillfället.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Heltomt, intressant. Kändes dock vädligt underhållet när vi va där men mycket möjligt att det står helt tomt nu, även byggnaderna runtomkring kändes tomma förutom läkarvillan.
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

Fanns det möjlighet att ta sig in? Stod det öppet någonstans, enligt dina bilder ser ju stället rätt så välskött ut!

Möjlighet finns väl alltid, men som tidigare avhandlat, utan list eller våld?
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

Jag var där en sväng tidigare idag och plåtade lite.
Jag hörde en radio som var igång i en del av byggnaden, samt några lampor som lös i källaren. Dock såg jag ingen där, men det fanns nummer till 'personal' stod det på en entre dörr. Kan ju kanske vara värt att kontakta och fråga om man får komma in och kika?!
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""joel@mfed""]Jag var där en sväng tidigare idag och plåtade lite.
Jag hörde en radio som var igång i en del av byggnaden, samt några lampor som lös i källaren. Dock såg jag ingen där, men det fanns nummer till 'personal' stod det på en entre dörr. Kan ju kanske vara värt att kontakta och fråga om man får komma in och kika?![/quote]

ja såg den lappen vid stora entren när jag var där ochså, hörde även ljud inne fråg byggnaden med stora skorstenen. Nån väg in fanns inte vad jag kunde se utan att riskera ordentliga problem med farbror blå, inte att rekommendera. :)
Skriv svar