Solbacka Sanatorium

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Hmmm... man ska alltså gå med i ett airsoft-gäng för att komma in på lite spännande platser... :-)
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Tyvärr. Bilder från helgens orgie :p
http://raskvasteras.blogg.se/?tmp=12125919[/quote]

fan vad grejjer ni hade, utrustning alltså... men softairguns, är det inte lättare att kunna markera med paintballkulor? såg iaf fränt ut :)
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

I kväll, on 12/11 kl.19.30, sänder SVT2 ett program om en man som varit patient på Solbacken. "Din plats i historien" heter programmet.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Inlägg av Markkanen »

[quote=""Rutger""]I kväll, on 12/11 kl.19.30, sänder SVT2 ett program om en man som varit patient på Solbacken. "Din plats i historien" heter programmet.[/quote]

Tackar för tipset :) Ska kolla och se om det är något intressant ^^,
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Rutger""]I kväll, on 12/11 kl.19.30, sänder SVT2 ett program om en man som varit patient på Solbacken. "Din plats i historien" heter programmet.[/quote]

Var ett rätt sevärt program tycker jag. Någon annan som såg det?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Solbacka Sanatorium

Inlägg av Grishnac »

Jepps, blev ju inte mindre sugen på att fota stället heller. Får se om det kanske lyckas till veckan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Tidevarvets
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 09:09
Kontakt:

Inlägg av Tidevarvets »

ja ni skulle ha sett hur stället såg ut i början av nittio-talet efter de hade haft Solbacken som flyktingförläggning. De klappade igen förläggningen och de hade bara lämnat allt på sin plats och låst dörrarna och gått hem.

helt otroligt när jag besökte platsen för första gången, tyvärr så har jag inte så mkt bilder på hur det såg ut.
men kan berätta lite;

Det som var bland det roligaste jag kom ihåg var i deras "gymnastik hall" på andra våningen. Fotografier satt upphängda, inglassande på fotbollslag
med olika nationaliteter. vilka konstilationer av folk från jordens alla hörn.
fina bilder... inga tråkiga landslag miner på dessa foton. Det var människor med turbaner och roliga frisyrer, "hockey frillor" och allt möjligt.
sen kom jag ihåg att barnen hade gjort vackra väggmålningar som det kanske finns spår av ännu?
(innan det kom annat klotter alltså.)


av sjukhus stämningen fanns inte mycket kvar, det var isåfall huset och dess korridorer med fina medaljong-tapeter vad jag kan minnas. Huset är gigantiskt och spännande och vandra runt i..

Senare i början av 2000-talet var jag där en gång men då var det helt förstört
och allt möblimang var borta eller sönderslagna.
Jerpa
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 16:42

Sv: Solbacka Sanatorium

Inlägg av Jerpa »

Som några har skrivit här tidigare så har det mest förekommit airsoft. Då jag började spela så fanns det inga fönster och det var roligare att spela, sen köpte nuvarande göteborgare stället för att göra ett äventyrshus, alá Ahlborgen i Gävle. Så han satte först in plastfönster och vi i vår tur myggnät för att skydda.
Med hjälp av SoWhat-Kalle som höll kontakten med GBG:aren så fick vi fortsätta vara där. Förra året tror jag det var, så började även polis, brandkår och militär att öva där och vi airsoftare kunde inte spela varje/varannan helg som vi alltid gjort. För övrigt så spelade många där då det var inomhus och få byggnader i Dalarna hade denna storlek.
Själv är jag med på många bilder samt filmen "Hostage Rescue". Jag har brun mockajacka.

Jag har även själv fotat och filmat under spel och att vara själv i dess källare när det är mörkt, rökridå (av rökmaskinen vi använder) och strobbar samt ljud är det rätt läskigt trots att man vet var alla trappor och trösklar är.

Ett tips om ni vill kolla närmare på stället är att kontakta Peter på forumet, eller att ni åker dit då det är spel. Dock bör ni då ha brillor som tål skotten, som i byggnaden är max 90m/s. Säg att ni ska fota spelet.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Solbacken Hedemora/Säter 2002

Inlägg av moraldk »

Hittade 8 år gamla bilder från Vårdinrättningen Solbacken mellan Säter och Hedemora. Denna byggnad är enl utsago nu uppköpt och den nye ägaren är MYCKET noga med att ingen tar sig in där längre har jag hört. Kanske har viss renovering påbörjats..nån som vet?
Dessa bilder är inge vidare alls...men för nån med särskilt intresse av platsen så kan det vara intressant iom att den nu är 'off limits'..

http://www.pixbox.se/alb_show_id1163426_page0.html
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Skriv svar