Turbo
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Turbo
Är det nå´n som har koll på Turbo utanför Vikmanshyttan?På min gamla karta ser det ut som om ett stick/industrispår slutar där.Industrin är väl nedlagd,och jag hoppas att det står en uppsjö övergivna järnvägsvagnar där och väntar på mig...
[quote=""kermac""]Är det nå´n som har koll på Turbo utanför Vikmanshyttan?På min gamla karta ser det ut som om ett stick/industrispår slutar där.Industrin är väl nedlagd,och jag hoppas att det står en uppsjö övergivna järnvägsvagnar där och väntar på mig...[/quote]
Tyvärr finns inte mycket kvar i turbo, det var ett vackert bruk men det är historia sedan långt tillbaka. Det som återstår är lite skrot, ett stålskjul och ett gammalt vattenkraftverk som dessvärre ägs av en förargad herre. Så att besöka detta är inte att rekommendera.
Tyvärr finns inte mycket kvar i turbo, det var ett vackert bruk men det är historia sedan långt tillbaka. Det som återstår är lite skrot, ett stålskjul och ett gammalt vattenkraftverk som dessvärre ägs av en förargad herre. Så att besöka detta är inte att rekommendera.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Turbo sulfitfabrik lades ner 1970 och jämnades tämligen omgående med marken. Det är nästan skrämmande hur totalförintat stället är och som Kristofer säger finns inte mycket att se där idag.
Kraftverket lades ner tidigt, runt 1960 och är väldigt förfallet. Jag var där 2005 och då fanns en stor del av den elektriska utrustningen kvar. Nu har koppartjuvar slaktat och förstört allt. En stor transformatror vältes ut med stort spill av PCB-haltig olja - det läckte visst ut en del i ån. Den förgrymmade herren har nog detta i färskt minne.
Järnvägen från Vikmanshyttan användes bara för sulfitfabriken och revs i samband med att fabriken försvann. Banvallen är körbar (om man inte ser vissa skyltar) större delen av sträckan.
Kraftverket lades ner tidigt, runt 1960 och är väldigt förfallet. Jag var där 2005 och då fanns en stor del av den elektriska utrustningen kvar. Nu har koppartjuvar slaktat och förstört allt. En stor transformatror vältes ut med stort spill av PCB-haltig olja - det läckte visst ut en del i ån. Den förgrymmade herren har nog detta i färskt minne.
Järnvägen från Vikmanshyttan användes bara för sulfitfabriken och revs i samband med att fabriken försvann. Banvallen är körbar (om man inte ser vissa skyltar) större delen av sträckan.
Gjorde en snabb google sökning å hittade denna PDF: http://www.w.lst.se/upload/12261/00_13.pdf
Synd att kraftverket är så vandaliserat
Synd att kraftverket är så vandaliserat
[quote=""huricane4""]Gjorde en snabb google sökning å hittade denna PDF: http://www.w.lst.se/upload/12261/00_13.pdf
Synd att kraftverket är så vandaliserat [/quote]
Som man kan se i dokumenten hade detta varit en högt prisad ruin om den fått stå kvar.. men då ingen ville ta ansvar var det bäst att riva snabbt. Går inte riktigt att föreställa sig att det på platsen sått ett pappersbruk..
Synd att kraftverket är så vandaliserat [/quote]
Som man kan se i dokumenten hade detta varit en högt prisad ruin om den fått stå kvar.. men då ingen ville ta ansvar var det bäst att riva snabbt. Går inte riktigt att föreställa sig att det på platsen sått ett pappersbruk..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
- Norrhyttan
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54
Sv: Turbo
Om jag var döende i cancer skulle jag också vara förargad.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
- Norrhyttan
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54