Övergivna fartyg av olika slag

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Inlägg av Karlos »

[quote=""podden""]Nu är nog livet slut för den gamla torpedbåten. Nu står den på botten i en grund vik :( [/quote]

SNYFT... :(

Men bilden är urläcker :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Två mindre vrak i sjön Halen:
BildBild
Bild

Det finns en massa vrak i den sjön, dock ligger dom vanligtvis helt under ytan.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
FraterFrag
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 19 okt 2010, 00:42

Inlägg av FraterFrag »

[quote=""Karlos""]SNYFT... :(

Men bilden är urläcker :) [/quote]

Det ser faktiskt ut som om det rör sig om en fd Plejad-båt från 50-talet. Minst en dylik byggdes om till civilt bruk. Jag har faktiskt sett en sådan i Stockholm på 1980-talet. Undrar vilken av plejaderna det kan röra sig om?

Alla utom HMS Astrea (sänkt av robot 1983), samt HMS Arcturus (skrotad tidigt 1980-tal, pga tämligen dåligt skick efter att fått vara testobjekt för Bofors 57 mm alllmålspjäs), såldes faktiskt efter utrangerandet till privata köpare. Faktum är att i min ägo någonstans så har jag en komplett nyckelknippa till antingen Arcturus eller Aldebaran. Jag lyckades att ta mig in i fartyget ifråga när jag var sjöman i min ungdom, någon hade glömt att låsa en lucka på bryggan när fartygen ifråga lades i malpåse! :rolleyes:

Nåja, det rörde sig inte om Urban Exploration i det fallet, snarare Naval Exploration, varför jag totalt saknar dåligt samvete för detta! :D
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""FraterFrag""]Det ser faktiskt ut som om det rör sig om en fd Plejad-båt från 50-talet. Minst en dylik byggdes om till civilt bruk. Jag har faktiskt sett en sådan i Stockholm på 1980-talet. Undrar vilken av plejaderna det kan röra sig om?

Alla utom HMS Astrea (sänkt av robot 1983), samt HMS Arcturus (skrotad tidigt 1980-tal, pga tämligen dåligt skick efter att fått vara testobjekt för Bofors 57 mm alllmålspjäs), såldes faktiskt efter utrangerandet till privata köpare. Faktum är att i min ägo någonstans så har jag en komplett nyckelknippa till antingen Arcturus eller Aldebaran. Jag lyckades att ta mig in i fartyget ifråga när jag var sjöman i min ungdom, någon hade glömt att låsa en lucka på bryggan när fartygen ifråga lades i malpåse! :rolleyes:

Nåja, det rörde sig inte om Urban Exploration i det fallet, snarare Naval Exploration, varför jag totalt saknar dåligt samvete för detta! :D [/quote]

HMS Astrea, där ringer det en klocka.

Hon sänktes av dåvarande DivC på Filip Blå.

Vi var utkommenderade på robotprov på en "hemlig" bas,
övningen innefattade skott ur snäva vinklar med barlastade Rb 05B.
I första anfallet skulle det skjutas akterifrån på låg höjd.

Anfallet resulterade i en fullträff i akterspegeln, varefter roboten fortsatte som en konservöppnare
och slog ur botten på båten.
Blubb, blubb.

Bara packa ihop och åka hem.

Enda trösten var att vi fick se filmerna man tog, inklusive slowmo...

JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Har inte kollat hela tråden så sorry för repost, men norr om Luanda finns fina båtar på stranden.
Syns bra i googlemaps. Dessutom verkar viken i själva Luanda vara nedlusad
med vrak.

http://www.tripadvisor.com/Travel-g2937 ... Beach.html
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Tänk vilka guldgruvor för UE vi hade för inte allt för många år sen i Stockholm. Pråmarna och båtarna i Svindlersvik var ett av mina favoritställen:

http://andersplassgard.prosite.com/138138/1563962/abandoned/svindlersvik

http://andersplassgard.prosite.com/138138/1690838/abandoned/svindlersvik-2

Bild
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""mindwrench""]Tänk vilka guldgruvor för UE vi hade för inte allt för många år sen i Stockholm. Pråmarna och båtarna i Svindlersvik var ett av mina favoritställen. [/quote]

Jo, Ryssviken/Svindersviken var fint, ett av de äldsta "Ruin-besök/gallerier" jag har... :eek:

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... ysspramar/

Uppstädat och tråkigt där numera... :mad:

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Det sjunker fartyg och båtar här i Hufvudstaden den här vintern... Hade tyvärr bara "lilla kameran" med mig, skulle ha uppskattat teleoptiken till stora kameran, men, men, blev några bilder.

Den gamla fiskebåten som ligger vid Årsta holmar började sjunka för någon vecka sedan. Stockholms hamn har låtit lägga ut länsar för att fånga upp den lilla mängd diesel som läcker ut. Och man upphandlar just nu bortforsling/skrotning. Synd att det inte var lika mycket is som vid samma tid förra året, så att man hade kunnat ta sig en närmare titt...

Den lilla båten ligger lite längre in mot Hornstull, vid båtklubben brevid Tanto strandbad. Det är en tidigare medlem som uteslutits från båtsällskapet som låtit sin båt sjunka... :D Båtsällskapet uppger att man nu jagar ägaren som de vill ska se till ta upp båten innan isen lägger sig.... :p Intressant se hur det går med det.....

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Så, då var detta fartyg inte längre övergivet. Ser ut som om dom bärgar redan nu..

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""benkar""]Så, då var detta fartyg inte längre övergivet. Ser ut som om dom bärgar redan nu..

/B[/quote]

Aha. Va det den som bärgades. (visste inte att den också sjunkit) jag trodde det va den som ligger i viken på holmen. (På andra sidan torpedbåten). Har inte varit där sen jag gick på isen i vintras..
Skriv svar