Nu går fasta i himmelen in.... Säter

Mentalsjukhus, laboratorier etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""erro""]Var tvungen att kolla när jag var där, och det var också 2005:

http://erro.se/traces/Sater/[/quote]

Trevligt, bara att sakta släntra in på den tiden, fattar inte att jag gjort ett återbesök... :o

/B
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

En viss Sture Bergwall har bloggat om "fastan":

http://sturebergwallsblogg.wordpress.co ... 04/20/131/
http://sturebergwallsblogg.wordpress.co ... 08/13/162/

2006 var jag där. Oj vad jag har utvecklats som fotograf... Känner också att jag borde göra ett återbesök. Även om det är tråkigt att bara "göra som alla andra" nu när fan och hans moster farit dit. Det skulle inte förvåna mig om fasta paviljongen haft fler besökare än Säters Mentalvårdsmuseum. Frågan är hur många besökare det hade haft om det verkligen aktivt bevarats och restaurerats. Ruinromantiken går outgrundliga vägar.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""erro""]Var tvungen att kolla när jag var där, och det var också 2005:

http://erro.se/traces/Sater/[/quote]

Trots den digra samlingen av sprayburkar redan då (den är faktiskt markant decimerad numer), så är det mycket mer sprayat inne i byggnaden idag.

Bra bild rakt på värmeelementet, jag funderade på hur det skulle kunna fotas bra men kom inte på något. Det gjorde du! :)
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Huset är bevakat med securitas som snurrar där som jag mötte på när jag skulle in.
Men det var inga problem, bjöd dom på kaffe och bullar och sen var allt frid och fröjd :D
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Låter konstigt, vem betalar dem för att bevaka? Kommunen?
Användarvisningsbild
nikonist800
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 04 aug 2013, 19:59

Inlägg av nikonist800 »

[quote=""benkar""]Ser ut finnas för mycket pengar till rivning i Dalarna, först Sländan, och så nu (kanske) även Fasta paviljongen..... :p

/B[/quote]

Japp! Våra kommunstyrelser lägger slantarna på att skrota industriella kulturminnen och bygga rondeller!! Sen sliter vi sönder framvagnarna på att köra bil över femtioåriga lapptäcken medan ungdomen rastlöst taggar sönder det resterande av byarna. :cool:
Splach
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:14

Inlägg av Splach »

Har med varit dit och snurrat på senaste tiden.

Kändes som att det var dags att passa på, även om det är flera år sedan jag var dit första gången.

Även jag "kröp" in.
En sak som slår mig är att förut var där mer klotter på innergården och den byggnad som är inne på innergården.

Vem har de senaste 10åren bestämt sig för att sanera från klotter en gång?


Ang securitas så ja de kanske är där och bevakar, men vem ska "bötfälla" dig? Kommunen som ej äger fastigheten ännu...
Dessutom är dessa nissar oftast mer än förståliga om man förklarar att man bara är där och tar kort, inte är där och vandaliserar.
Pappsen är väl en av dem som får åka dit, så möter ni en fet skallig gubbe kan ni alltid bjuda han på en coca cola så är det ut världen sen ;)


Nu tror jag knappast att den där byggnaden kommer jämnas med marken någon gång iår, eller nästa år heller för den delen. Det finns helt enkelt inte pengar för det.
mjrn
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 13:42

Inlägg av mjrn »

Va där i sommras men lyckades inte ta mej in. :mad:
mjrn
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 24 nov 2012, 13:42

Inlägg av mjrn »

Disintegration
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 21:04

Inlägg av Disintegration »

Jag var där i slutet på Augusti i år och då fanns ingen annan väg in än över den muromgärdade gården på baksidan. Det krävdes klättring uppför repstege för att ta sig upp på muren och väl där stod en lämpligt placerad vanlig stege på andra sidan som enkelt gick att klättra ned för. Väl innanför murarna kunde man traska in i byggnaden genom de vidöppna dörrarna. :)
Skriv svar