Tematråd: Före / Efter

Som ej kan placeras under ovanstående kategorier.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Måste ge dig lite credd för dina före- och efterbilder, benkar.
Alltid kul att se.
En favorit på forumet helt enkelt!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]Måste ge dig lite credd för dina före- och efterbilder, benkar.
Alltid kul att se.
En favorit på forumet helt enkelt![/quote]

Tack :) Det är alltid kul hitta/leta fram gamla bilder på nätet från ställen man besök eller passerat, och även hitta egna gamla bilder att jämföra med nya bilder man tagit.

/B
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Håller med där! Alltid kul att se :) Speciellt när man hittar gamla bilder från en t.ex en gruva, industri mm, när det är full gång. Brukar ibland ha med mig gamla bilder när jag besöker platser och jämföra.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Tillberga järnvägsstation år 1990 och 2013

Tillberga var en gång i tiden en viktig järnvägsknut mellan linjerna Sala--Västerås och Stockholm--Ludvika. Under några år omkring 1990 bodde jag i Västerås och passerade ofta Tillberga med kameran i packningen på mina cykelburna motionsrundor.

Förfallet hade börjat redan då. Väntsalen och biljettförsäljningen stängde omkring år 1988. Kiosken hade stängt flera år tidigare. I november år 1991 slopades sträckan Tillberga--Ramnäs. Stationshuset, järnvägsrestaurangen och kioskbyggnaden revs troligen i juni 1992. Sträckan Tillberga--Tortuna ersattes i juni 1996 av en ny dragning av Mälarbanan.

Inga persontåg stannar längre i Tillberga. Vagnverkstaden har varit nedläggningshotad i omgångar genom åren, men finns kvar och framtiden tycks nu vara någorlunda säkrad.

Sommaren 2013 återvände jag till Tillberga för att ta bilder från samma platser som 23 år tidigare. I några fall var det svårt att lokalisera de dåvarande fotoplatserna.

Resultatet blev ett galleri: Tillberga station 1990 och 2013

De flesta av de tidiga bilderna är tagna år 1990, förutom några år 1989 respektive tidigt 1991. Om någon undrar vilka bilder som är gamla respektive nya så är mitt tips att jämföra hur växligheten har tilltagit.

Det brandgula motorvagnståget på bild 060... är SJ:s provtåg X15. Tåget var ett ombyggt X5-motorvagnståg som från sent 1970-tal och framåt användes av SJ:s maskintekniska laboratorium för bland annat test av drivsystem och korglutning inför kommande snabbtåg. Sommaren 1990 hade tåget gjort sitt och stod i Tillberga i väntan på skrotning.

Att göra återbesök på platser som man tidigare har besökt kan klart rekommenderas. De flesta intressen går ju i vågor, och för min del har jag under det gångna året inte känt så stor inspiration att resa långt eller hitta nya spaningsmål. Då har istället då-och-nu-spaningar tjänat som en givande variation av ruinspanandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Tack för det! Rivningen av stationshuset kommer jag ihåg. Rivningen ska finnas på film.

Roligt att du fotograferade det lilla lokstallet innan det också revs. Jag saknar tyvärr egna bilder trots att jag var in vid ett tillfälle.

Vid Ansta ett par km bort finns en pumpstation från 1921 som försåg järnvägsverkstäderna med vatten. Den placerades just där efter att man anlitat en man som lär ha hittat platsen med slagruta!

Rekommenderar Lars-Eric Johanssons "Tillberga Järnvägsverkstäder 1919-2004 - glimtar ur en industriepok" (116 s)

En film är under produktion om Trafikverkets skövlingståg i kulturlandskap: Fyra drömmar och tusen rivningar
http://www.indiegogo.com/projects/four- ... emolitions
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

a.jpg
b.jpg
Fördelar´n Gränges, min bild färsk för dagen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""mikael82karlsson""][attachment=]10491[/attachment]

[attachment=]10492[/attachment]
Fördelar´n Gränges, min bild färsk för dagen.[/quote]

Åhå, var det så det såg ut en gång i tiden, snyggt.
Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Inlägg av flygger »

Omformarstation 2011 och 2013.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Flygger
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

a.jpg
b.jpg
Grängesbergs gruvfält med CS-laven. före & igår I "förebilden" syns Dillner´s separeringsverk också.

Ps: dålig bild av mig, hade 70-300mm på å fri hand + att det var -14c :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gånger.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Mullers maskinhus, Grängesberg:
G83.jpg
mmaskinhus02.jpg
mmaskinhus03.jpg
P1020702.jpg
DSC_0312.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gånger.
You don't take a photograph, you make it
Skriv svar