5 dagar i Berlin. Bara UE.Tips

UE av intresse utanför Sveriges gränser.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Teufelsberg tycker jag också verkar spännande. Även Flakturm 3 i Humbolthain Park. Bara delvis bevarad men intressant att kunna stå på en kanonplattformarna och blicka ut över staden- Å andra sidan har sett identiska (?) i Wien redan
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: tillägg
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: 5 dagar i Berlin. Bara UE.Tips

Inlägg av htiawe »

Krampnitz är min absoluta favorit i närhet av Berlin, dock vet jag inte om man tar sig dit med tunnelbana men jag räknar den som "Berlin" bara för att det var ett av mina första objekt i Tyskland.

Elisabeth Sanatorium tror jag man tar sig till via tunnelbana och det är en mycket vacker byggnad. Men försök se ut några få som du verkligen vill se istället för att få plats med så många som möjligt. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Precis så jag tänkt. Krampnitz ligger precis vid en väg. Går buss från Potsdam kanske 15 min bort. Lätt ta sig dit. Kanske svårare att komma in ;) Elisabeth ligger kringränd av motorvägar från alla håll. En bra bit att trava men verkar tillgängligt nu.

Men lutar åt Elisabeth, Ball hall Grunau samt"den hemliga staden". Minns inte namnet i hastigheten men en gammal naziförläggning där det sedan bara bodde ryssar. Åt Zossen till. Med Blub och GBK mer än tillräckligt. Måste kanske stryka i listan.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Krilleå
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 00:49

Inlägg av Krilleå »

Ah templin tänker du på. 👍 Vet dock inte status på det i dag . 06 var det kvar men rätt mkt vandaliserat!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det nästan kryllar av gamla flygfält men föll för denna. Verkar mkt spännande och lätt att besöka. Förutom att det ligger en bit bort men inom abc zonen;

http://www.abandonedberlin.com/2015/10/ ... field.html
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Elagabalus""]Det nästan kryllar av gamla flygfält men föll för denna. Verkar mkt spännande och lätt att besöka. Förutom att det ligger en bit bort;

http://www.abandonedberlin.com/2015/10/ ... field.html[/quote]

"Förbjudna staden": http://www.abandonedberlin.com/2013/09/ ... lenin.html
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: 5 dagar i Berlin. Bara UE.Tips

Inlägg av htiawe »

Wunsdorf är inte så mycket övergivet som det först verkar, det går guidade turer ganska ofta. Både genom bunkrarna samt officersbyggnaderna/bion osv. Otroligt värt att se, väldigt fint skick. Mer information om vilka datum som de öppnar upp byggnaderna finns på Facebook-sidan:

https://www.facebook.com/B%C3%BCcher-un ... 1/?fref=ts

Om det inte går någon tur så finns det ett telefonnummer i kommentarerna på Abandoned Berlin dit man kan ringa, då kan man prata med säkerhetsvakten och bli insläppt för 15 EUR. Byggnaderna är väldigt väl förseglade så det är i praktiken omöjligt att ta sig in.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack. Fått så mkt tips genom googlade och pm att det nästan känns övermäktigt ;) . Slutar väl med att man sitter på Kudamm med en Berliner Weisse mit Schuss oförmögen att välja..
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fuck också! Läste lite i länken jag postade tidigare. Spionstationen på Teufelsberg verkar vara svårt att ta sig in i nuförtiden, grindar(i trappor?) har satts upp och det anordnas guidade visningar där.

:mad:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Statusen på platser ändras snabbt. Hittade en sida med lite mer okända platser" 111 things to see in Berlin" eller liknande. Blandat ruiner och annat. Så inte 111 övergivna saker
Skriv svar