Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Länktips och övriga diskussioner, enbart UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

problemdog
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 18:01

Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av problemdog »

Mjaha, vilka var det här då? Nationella insatsstyrkan griper två män för olaga intrång efter att de brutit sig in på skyddsobjekt, fotograferat och lagt upp på nätet.

https://mitti.se/nyheter/hissar-insatss ... -stockholm
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av DMT »

Mmm, ue kan vara en dyr hobby, inte bara kameror, ficklampor och annat som ska betalas, rejäla böter också antagligen.
Skämt åsido, detta är ett tydligt exempel på att man ska ha respekt för SO, framförallt nuförtiden när kalla kriget-vindar börja blåsa här i Östersjönigen.
Bor själv i Karlskrona och flera skyltar om SO har dykt upp på ställen som för några år sen inte var det. Man dammar av gamla anläggningar, "Elefanten" är väl också ett bra exempel där försvaret är intresserade av att köpa tillbaka anläggningen (detta och bilder/ritningar har publicerats i dagstidningarna så det är nog ok att skriva).
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av mobe »

om man nu ändå tagit ett kort på ett SO vilket i sig är mycket korkat från början. men sen att dela det på sociala medier är ju ännu mera korkat.

lite OT
ang det du skriver DTM att det dykt upp SO skyltar på "nya" ställen, undra vad lagen säger om man tagit bild på det innan det blev SO.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av DMT »

mobe skrev:om man nu ändå tagit ett kort på ett SO vilket i sig är mycket korkat från början. men sen att dela det på sociala medier är ju ännu mera korkat.

lite OT
ang det du skriver DTM att det dykt upp SO skyltar på "nya" ställen, undra vad lagen säger om man tagit bild på det innan det blev SO.


Utan att vara 100% säker skulle jag nog säga att om jag tog ett kort på ett f.d. SO och publicerade på nån sida, vilket har skett många ggr så har man inte begått ett brott vare sig vid fotandet eller publiceringen (bortse från ev bevis för olaga intrång då beroende på hur man tog sig in).
Om det f.d SO:et nu åter skulle bli ett SO igen då är antagligen inte fotograferandet jag gjort tidigare i sig något brott men däremot skulle jag tro att en ev publicering av foton, utifrån dess återupptagna status, bli problematiskt eftersom det faktiskt är ett SO.
problemdog
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 18:01

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av problemdog »

Det tog bara flashbackdetektiverna en halv dag att klura ut vilka som släpats ner i Säpos källare. Den ena killen verkar vara en riktig jävel på skalskydd, men att få telefonkatalogsstryk av arga säkerhetspoliser för att man tagit halvtaskiga bilder på gemensamhetstunnlar är väl inget som man sätter på cv't direkt.

Intressant OT som antagligen kommer att intressera allt fler äventyrare nu när vi börjar rusta upp. Vi är grundlagsskyddade mot retroaktiv strafflagstillämpning så då borde fotograferandet i sig inte vara straffbart. Men som DMT påpekar blir frågan bra mycket klurigare om man tänker sig bilder som t.ex. publicerats på nätet i en portfolio. Vid första publiceringstillfället var det lagligt, om man bortser från delen med olaga intrång, men det borde samtidigt kunna ses som en löpande publicering så länge bilden finns kvar på nätet?

Kan tänka mig att det i så fall kommer finnas ganska många som får sitta med svettiga pannor och radera fullpoängsfoton från sina portfolios. I det aktuella fallet så publicerades bilderna även på ett instagram-konto, som sedan arkiveras av andra tjänster - vilket gör bilderna sökbara även efter att kontot stängts ner.

Vi kanske har någon jurist på forumet som kan förklara läget bättre?
Skogstorparen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 feb 2017, 19:50

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av Skogstorparen »

Har träffat bägge två för ett par år sedan.
De var helt besatta av SO-objekt. Ville ha info om allt.
Är inte förvånad att de åkt fast.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Re: Nyhet: 2 gripna för grovt olaga intrång. SO.

Inlägg av mobe »

DMT skrev:
mobe skrev:om man nu ändå tagit ett kort på ett SO vilket i sig är mycket korkat från början. men sen att dela det på sociala medier är ju ännu mera korkat.

lite OT
ang det du skriver DTM att det dykt upp SO skyltar på "nya" ställen, undra vad lagen säger om man tagit bild på det innan det blev SO.


Utan att vara 100% säker skulle jag nog säga att om jag tog ett kort på ett f.d. SO och publicerade på nån sida, vilket har skett många ggr så har man inte begått ett brott vare sig vid fotandet eller publiceringen (bortse från ev bevis för olaga intrång då beroende på hur man tog sig in).
Om det f.d SO:et nu åter skulle bli ett SO igen då är antagligen inte fotograferandet jag gjort tidigare i sig något brott men däremot skulle jag tro att en ev publicering av foton, utifrån dess återupptagna status, bli problematiskt eftersom det faktiskt är ett SO.


Det låter rimligt eftersom det inte inte var ett SO när fotot togs. Angående publiceringen som då inte borde vara tillåten i ett senare skede när det blivit ett SO är om man inte har fått informationen att det blivit ett SO. Eftersom det inte var det vid fototillfället och i tron att det fortfarande inte är det lägger upp bilden, kan nog bli lite klurigt.
Skriv svar